Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Checkkredit 2007-05-01 17:33
Hej, En nybörjar fråga....

Jag har ett Checkkreditkonto med en kreditgräns på 80.000:-
Hur bokför jag det? Egentligen lånar jag ju löpande hela tiden, jag har ju inte lånat 80.000 rakt av?
Jag kommer ju också att sätta in pengar så fort jag får fakturorna betalda eftersom bankgirot är direkt kopplat till det här kontot.

Mvh Jesper
 Skrivet av:  Jesper IP: 81.232.35.11



Svar: Checkkredit 2007-05-01 22:06
Hej!

Det finns några metoder att använda. 1 och 2 är iofs acceptabla bokföringsmässigt, men ger dålig koll på hur mycket slantar du har direkt tillgång till. 3:an är den som ger bäst koll.

1) Använd ett skuldkonto (exvis 2330 Checkkredit) . Nyttjad kredit bokförs så att skulden ökar. Överinbetalning gör skulden negativ (inte särskilt snyggt)

2) Använd ett tillgångskonto (exvis 1930 checkkonto), Nyttjad kredit gör att tillgången blir negativ (inte heller det är särskilt snyggt...

3) Bokför beviljad kredit (80 papp) på 2330 som en långfristig skuld och för in motsvarande belopp på 1930 som en tillgång. Tillgång och skuld balanserar då ut varandra. Bokför sedan transaktionerna mot 1930-kontot. Så länge som 1930-kontot är positivt har du tillgång till slantar.

Om du däremot utnyttjat krediten till max är tillgångskontot tomt, pengarna slut, krediten förbrukad, men skulden kvarstår (vilket är ett mycket ohälsosamt tillstånd...). Å andra sidan kan det angenäma uppstå, att 1930-kontot blir större än skulden och då är alla glada...

3:an ger bäst koll på likviditeten och kräver endast lite odramatiskt pyssel i samband med årsbokslutet då man tillfälligt justerar 2330-kontot till att visa verklig, nyttjad, kredit (eller rent av ett överskott, på 1930-kontot). Efter att bokslutet utförts, justerar man tillbaka beloppen till beviljad kredit på 2330 samt +/- överskott/nyttjande på 1930


/ Lars Bergström
/
/nöjd unibas-användare, vars råd inte skall ses som juridiskt bindande....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 4 =