Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

bokför lånade pengar från närstående utomlands 2017-10-01 11:34
Hej !

Jag har lånat pengar från min pappa och betalat förskott till min leverantör. Hur bokför jag den? Vilken kostnadskonto väljer jag?

Patris
 Skrivet av:  patris IP: 77.53.23.26



Svar: bokför lånade pengar från närstående utomlands 2017-10-03 00:26
Lånet är inte en kostnad, det blir en banktillgång och en motsvarande låneskuld!

Då ditt bolag förmodligen kommer att betala tillbaka lånet rätt snart så klassas lånet som kortfristigt (återbetalning inom ett år).

Använd övrig bokföring när du får lånet:
Företagets tillgång på banken ökar (1940) och dina kortfristiga skulder (2840) ökar.

När företaget betalar tillbaka lånet minskar banktillgången och naturligtvis minskar då även kortfristiga skulder.

Betalar du ränta? I så fall bokför du räntan som en kostnad (8420 ökar) och din banktillgång (1940) minskar.

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.66.252.173



Svar: bokför lånade pengar från närstående utomlands 2017-10-03 23:26
Förskottsbetalningen bokför du så att:

Banktillgången (1940) minskar samt
"Förskott för varor och tjänster(1480) ökar och samtidigt bokför du MOMS på beloppet (2641 minskar); Din MOMS-skuld till staten minskar alltså. Du bokför alltså MOMS-en redan nu!

När varan levererats (och du fått kvitto/leveransnota) minskar "Förskott för varor och tjänster(1480) och kostnaden för inköp (4000) ökar. MOMS:en är redan bokförd.

Du kan läsa mer om det hela om du gör en sökning med orden "bokföring" "förskott" "inköp".

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  lars Bergström IP: 213.66.252.173



Svar: bokför lånade pengar från närstående utomlands 2017-10-03 23:29
Notera att du kan behöva komplettera din kontoplan med några nya kontonummer.
Kontoplanen som leverers med UniBas är en grunduppsättning, som kan behöva kompletteras för at passa din verksamhet.

Baskontoplanen, som är en sorts riksstandard, finns att hämta på www(.)bas(.)se
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.66.252.173



Svar: bokför lånade pengar från närstående utomlands 2017-10-05 00:38
Tack för ditt svar. Men problemmet är att min leverantör är utanför Eu. Jag har gjort. Och förskotten betalats till leverantören i utomlands. En del betalades i förskott och resten betalades i två omgångar via min företgskonto.Jag har gjort så att . Jag registrerat leverantör fakturan och när jag registrerat " betalningen till leverantören " då registerarde andra delen och tredje delen med 1940 kontra 4010. Men första delen som är förskotts betalning som betalades av närstående ( lån från närstående) i utomlands ska väl registreras med 2393 " kortsiktig lån från närstående" och inte 1940, eller är helt fel?
 Skrivet av:  patris IP: 77.53.23.26



Svar: bokför lånade pengar från närstående utomlands 2017-10-05 22:35
Att jag använde 1940-kontot var för att jag antog att pengarna först hamnade på ert bankkonto, eftersom det i det första inlägget inte framgick att betalningen gjordes direkt av långivaren.

23XX-serien gäller långfristiga lån, lån som löper över flera år. 2393 blir därför förmodligen inte rätt konto. 28XX-serien gäller kortfristiga skulder, dvs skulder som betalas tillbaka under bokföringsåret. 2890/2893 blir nog bäst (jag föreslog 2840 vilket nog är OK, men 2890 eller 2893 är bättre).

Att den första betalningen gjordes direkt av din far gör bokföringen lite klurigare.
Första betalningen, som din far gjorde borde nog bokföras som:
Skulden (2893) ökar, förskott för varor och tjänster (1480) ökar, MOMS (2641) minskar.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare, ...
/ ... som ibland gör fel ...
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.66.252.173



Svar: bokför lånade pengar från närstående utomlands 2017-10-06 11:48
Hej !
Tack för dina konkreta svar!
jag betala inte någon moms egentligen . Utan jag betala 12%
mervärde skatt när jag får deklarera mina varor på tullen. Måste jag redan då registrera min moms. Eller ska jag registrera den när jag har betalat mervärdeskatten?
Sen en fråga till, hur bokför jag när jag betala tillbaka pengarna till min pappa . pengarna betalas från företagskonton. Tack ännu engång.

Patris / nöjd användare fast novis på bokföringen.
 Skrivet av:  patris IP: 77.53.23.26



Svar: bokför lånade pengar från närstående utomlands 2017-10-06 16:37
MOMS skall bokföras vid tidpunkten när man gör en affärstransaktion, inte när man långt senare för över pengar till skattekontot.

Först bokför man momsbeloppet, vid affärstransaktionen. MOMS-skulden till staten minskar eller ökar, beroende på om man betalar moms eller får in moms).
Vid ett senare tillfälle bokför man att man flyttar pengar mellan företagskontot och skattekontot.
Slutligen, när skatteverket tar pengarna från skattekontot, bokför man att MOMS-skulden betalats (eller om skatteverket ger dig pengar, att tillgången på skattekontot ökat).

Men, jag är lite osäker på hur tull och införselmoms skall hanteras i ditt fall, och kan därför inge ge något råd om just det, tyvärr!

Kanhända någon annan här på forumet vet?

När det gäller återbetalningen av lånet, så minskar tillgången på ditt företagskonto (t.ex. 1940 minskar) , samtidigt som låneskulden (t.ex. 2893) minska lika mycket. Om banken tar en transferavgift så bokförs det som en bankkostnad.

/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 46.162.126.27




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 6 =