Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Byte av kontoplan 2006-01-30 12:08
Jag skulle vilja använda BAS 2005 istället, är det bara att importera en ny kontoplan eller måste jag radera den gamla. Jag har ännu inte börjar bokföra så det kommer inte påverka några händelser.
UNICELL´s kommentar:
För att kunna svara på detta måste vi veta vilken kontoplan Du har idag.
 Skrivet av:  Magnus IP: 81.235.130.39



Svar: Byte av kontoplan 2006-01-30 17:08
När jag registrerade UNI-BAS förra veckan valde jag EU-varianten på uppmaning från er.

Mvh / Magnus
 Skrivet av:  Magnus IP: 81.235.130.39



Svar: Byte av kontoplan 2006-01-31 08:17
Så kan det gå när man har samma namn på olika kontoplaner.

BAS-kontoplanen har funnit så länge jag minns (den fanns i början av 80-talet). BAS-kontoplanen har alltid haft ett årtal efter sig för att kunna skilja mellan olika uppdateringar.
Nä vi gick med i EU, då skulle kontoplanen anpassas till EU. Kassakontot som tidigare hade nr 1010 skulle nu ha nr 1910 etc. Den nya kontoplanen hette först EU BAS. Vi kallar den ny bara för EU-kontoplanen. Vi tycker att man då inte tar fel så lätt. Andra kallar även den nya för BAS-kontoplanen.

Du skrev att vi hade uppmanat Dig att använda EU-kontoplanen. Det har vi nog inte gjort. Vi har möjligen föreslagit Dig att använda EU-kontoplanen. Det vore ju fel av oss att rekommendera Dig att använda den gamla BAS-kontoplanen.

Alltså, Du har redan idag den kontoplan Du vill ha (Ditt kassakonto har ju nr 1910) - eller hur? Du skriver att Du vill ha BAS 2005 - det är just den vi kallar EU-kontoplan - för att på så vis skilja den från den gamla BAS-kontoplanen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 5 =