Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Moms återbetalat 2009-08-18 15:12
Hej!

Jag har nyligen startat egen firma. Första månaden innebar en investering på ca 120000 kr brutto för inventarier odyl. Detta är eget kapital vilket innebar att ingående momsen för första månaden (redovisar moms månadsvis) blev betydligt högre än den utgåeende momsen. Jag är osäker på hur/om jag måste bokföra in återbetalningen av momsen eftersom det är en skatt jag har betalat för mycket? Förhoppningsvis kommer jag ju inte hamna i detta "dilemma" något mer, med tanke på att jag resterande månader inte ska ha större utgifter än inkomster.
Någon som vet?

//Rebecca
 Skrivet av:  Rebecca IP: 90.233.188.134



Svar: Moms återbetalat 2009-08-18 18:48
Ja, Du har behagliga bekymmer. Det är ju trots allt lättare att ta emot skatteåterbäring än att betala in skatt.

Enklast bokför Du som så:
När Du skickar in deklarationen - gör Du ingenting.
När Du så småningom får tillbaka pengar bokför Du detta genom att bankkontot - tillgången Ökar (debet) och Momsredovisningskontot (2650) - skulden till staten Minskar (Kredit)

Samma teknik gäller när Du betalar in moms - fast Du byter debet/Kredit.

Nollställning av ingående momskonton och utgående momskonton väntar Du med till strax före bokslut nästa år. Då gör Du den nollställningen som en transaktion per den 31/12. Motkonto blir då momsredovisningskontot.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.186.199




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 3 =