Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Fel i databasen igen 2008-12-13 16:12
Skrev i ett tidigare inlägg att unibas fungerade skapligt men jag tror jag får ändra mig nu är det fel på databasen igen för tredje-fjärde gången i år, skulle exportera SIE- och då vägrar programmet för det är fel på databasen,ser då att sista verifikationen finns i tre upplagor med samma nr sen fick jag ite behållningen på postgirot att stämma och då har ingående balanserna för första året med unibas försvunnit för säkert tionde gången i år och nu har dessutom ingående inventarievärde försvunnit (andra gången) och det kan jag ju inte lägga in själv för då blir det ju en ny inventarie !
Skulle ha skickat SIE-filen till revisor med mail så han hade den på måndag !! Och jag skall vara borta och jobba hela nästa vecka vilket gör att jag inte kan ringa upp supporten förrän dan före julafton och den veckan jobbar nog inte revisorn !!!
Det hade varit bra om Unicell tog emot bifogade filer !!
Har ni andra fel på databasfilen så ni får skicka in den lika ofta ??
Jag har använt administrationsprogram i mer än 20 år och aldrig skickat in en databasfil förrän jag började med unibas trodde väl det var en engångsföreteelse första gången och var glad för jag fick hjälp men nu börjar jag tro att det är så här !
 Skrivet av:  Samuel IP: 217.211.105.80



Svar: Fel i databasen igen 2008-12-13 16:22
Enda lösningen jag kan komma på är ju att jag återgår till föregående säkerhetskopia och för in sista månaden igen, va kul! då behöver jag inte vara sysslolös på söndagen heller !!
 Skrivet av:  Samuel IP: 217.211.105.80



Svar: Fel i databasen igen 2008-12-14 01:27
Jag har, på min numera rätt gamla version av UniBas, bara råkat ut för databashaveri när min datorklocka varit felställd. Den interna, osynliga" tidsstämpeln av verifikaten verkar då få fnatt. I övrigt har UniBas tuffat på fint!

Det kan väl inte vara så illa att du har ett läs/skriv-problem på din dator? I så fall måste du nog tyvärr vara beredd på att det här problemet dyker upp allt emellanåt också framöver!

Hade det här varit ett allmänt, och återkommande problem, borde det ha varit uppe till diskussion i långt fler inlägg i det här forat!

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.202



Svar: Fel i databasen igen 2008-12-14 16:24
Skulle inte tro det är nått läs/skrivproblem för jag har bytt dator under året och det har inträffat på båda.
Finns det nån annan trolig orsak ?? Andra program/drivrutiner som kan störa ??
Eftersom förra gav upp så har jag ju försökt få igång allt som var på den på den nya och
om det är nått program/drivrutin som stör bokföringen så kan jag ju mycket väl lagt in den på den här datorn också.
Den förra var XP på och den nya är Vista på men det verkar ju inte medfört några problem vare sig för Unibas eller nått annat


Det är ju dessvärre inget roligt när det händer !!
 Skrivet av:  Samuel IP: 217.211.105.80



Svar: Fel i databasen igen 2008-12-18 14:18
Hur är det med:
Defragmenteringsprogram?
Fax/modem/annan (externt triggad) avbrottsstyrd programvara?
Automatisk uppdatering från Microsoft liggande latent?
Andra program som snurrar i bakgrunden?
Andra program som bygger på 4D-databasmotorn?

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4



Svar: Fel i databasen igen 2008-12-18 16:58
Nej inte defragmentering , fax eller 4D program, däremot så finns det ju givetvis andra program som är igång virusprogram, email, ICQ, MSN, webläsare och sånt som normalt alltid är igång på en dator kan möjligen haft open office öppen och eller AdobeReader eftersom jag normalt har en del dokument som man måste titta på när man bokför och den typen av program förutsätter jag att Unibas klarar av, jag undrar mer om det finns nått känt problem med nått program ??

Jag har också kört minnes test och kört testprogram för att kolla hårddisken men det finns inga fel
och eftersom datorn är bara tre månader gammal och har både bra processor och minneskapacitet 4mb internminne så borde ju inte det vara nått problem heller.
 Skrivet av:  Samuel IP: 217.211.105.80



Svar: Fel i databasen igen 2008-12-27 23:22
Jag börjar att hålla med författaren till "tråden", jag förstår varför man måste betala support eftersom inte systemet fungerar tillfredställande, jag har tid nu i helgen att bokföra men kommer inte in och kan jobba...suck! jag börjar bli ganska less på krångel med unibas.
Dock är det utmärkt när det fungerar som det ska.
 Skrivet av:  hans johansson IP: 83.188.216.103



Svar: Fel i databasen igen 2008-12-30 17:08
Det var jag som klantade till mig angående en uppdatering om unibas.
Nu kan jag inte ändra mitt tidigare inlägg tyvärr.... men om administratören tar bort detta så vore det bra. :) Det här inlägget och mitt föregående.
Gott Nytt År
 Skrivet av:  hans johansson IP: 83.188.201.254




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 9 =