Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ändra Netto till Brutto på faktura? 2007-08-15 14:16
Jag vill att det ska stå Bruttobelopp på mina kundfakturor istället för Netto, och att det står "varav moms" istället för att momsen läggs på separat.
Hur gör jag det?
 Skrivet av:  Katrin Naessen IP: 213.64.186.163



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2007-08-15 16:16
Alla priser i UNI_BAS är s.k. nettopriser - dvs exkl. moms

Om man säljer till privatpersoner är det ofta så att man istället vill ha bruttopriser på fakturan med en kommentar "varav moms" nere på fakturan. Det finns en tilläggsmodul till UNI_BAS som hanterar detta. Med modulen "Multipla prislistor" kan man ha en (eller flera) prislistor med moms och en (eller flera) prislistor utan moms. Sedan styr man så att varje kund får den prislista som är aktuell för just den kunden. Prislistemodulen kostar 400:- ex moms.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-06-26 19:53
Jag har provat runt i UNI_BAS hela dagen och saknade samma sak som Katrin här ovan. Upptäckte också att det gick att ändra med hjälp av tilläggsmodulen Multipla prislistor. Det som dock inte verkar gå att ändra är att det står "Netto" på fakturan och inte "Brutto" som faktiskt visas. Enda sättet att ändra det verkar vara via språkmodulen men jag tänker minsann inte betala ytterligare pengar för att kunna ändra ett enda ord. Det här borde ändras automatiskt när man har Multipla prislistor, det kan ju inte stå netto när det är bruttopriset som visas, det är ju att både lura och förvirra kunden! Hur tänker ni fixa detta problem?
 Skrivet av:  Sandra IP: 90.224.25.126



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-06-26 22:13
Tack för Ditt inlägg. Nej vi luras inte. Nej vi förvirrar inte kunden. Du behöver "minsann inte betala ytterligare pengar för att ändra ytterligare ett enda ord".

Helt rätt att man med tilläggsmodulen "Multipla prislistor" kan lägga upp en prislista som har priser som är inklusive moms. På en faktura visas då priset för varje fakturarad inklusive moms.

Längst ned i kolumnen finns en sammanräkning av fakturaraderna. Detta pris är priset efter eventuell rabatt i raderna ovanför - med andra ord avser sammanräkningen NETTO EFTER RABATT. Jo, man skulle kunna skriva Netto efter rabatt istället för bara Nettobelopp. Men, man kanske inte i onödan vill reta upp kunder som inte erhållit någon rabatt. Vi skriver därför helt rätt och slätt nettobelopp.

Normalt står det "Moms" på raden under Nettobelopp. Men om man nu har ett pris som är inklusive moms då står det automatiskt istället "Varav moms" på denna rad.
Bättre än så kan det inte vara och jag kan inte heller se att detta skulle vara något "problem" eller att det finns någon anledning att vi skulle "fixa detta problem".
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.191.244



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-06-27 08:54
Fast jag menar där det står Netto överst på fakturan, i raden där det står Beskrivning, Art. nr, Antal. Där står det Netto och jag vill att det ska stå Brutto. Men även där nere där du beskriver, det är ju bruttopriset som hamnar där, inte nettopriset och då bör det stå just brutto. Att det sedan per automatik blir "varav moms" hjälper ju inte, det är fortfarande förvirrande när det står netto...
 Skrivet av:  Sandra IP: 212.105.81.73



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-06-27 20:44
Ja, det står netto i rubriken i den kolumn där fakturaradens netto ska stå - Netto = brutto minus eventuell rabatt. Vi kan inte skriva något annat i den kolumnen - allt annat vore riktigt fel.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.237.130.39



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-06-27 21:09
Varför skulle det vara riktigt fel när det är brutto det handlar om? Jag förstår verkligen inte... Om det står netto men det i själva verket är bruttopriset "luras" kunden att tro att det på detta pris tillkommer moms vilket det alltså inte gör. Visst ser kunden det när denne tittar längst ner på fakturan där totalbelopp att betala står, men jag vill göra mina fakturor enkla för kunden att förstå och så tycker jag inte att det är om det står netto. Kanske en petitess för många mig för mig är detaljer viktiga och jag vill att rätt ska vara rätt.

Borde det inte gå att göra detta valbart beroende på om jag visar priser med eller utan moms? Eller ännu bättre, det ändras per automatik är jag väljer prislistan som är inkl. moms?
 Skrivet av:  Sandra IP: 90.224.25.126



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-06-28 22:21
Sandra,
Enligt gängse fakturabehandling ska det vara NETTO och inget annat. ALLA fakturaprogram fungerar på så vis att det som kunden betalar är alltid netto. Jag tror inte du gör enklare för kunderna genom att införa ett eget avvikande system från de normer som gäller.

Med andra ord, oavsett om det är moms eller ej, så är alltså totalbeloppet alltid NETTO.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.177



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-06-29 00:56
Det är nog egentligen bara frågan om terminologi-förvirring.

Med Sandras terminologi (min tolkning) så är
Brutto = Pris inkl MOMS
Netto = Pris ex MOMS.
Ett vanligt resonemang, men kanske inte helt korrekt enligt nomenklaturen.

Så, Sandra, att ändra "Netto" till "Brutto" blir terminologiskt fel, men att ändra "Netto" till "Summa" kanske är mer vettigt.....

/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-06-29 01:24
Och med mer formell terminologi (min tolkning):

Brutto = Summa före ev avdrag (oavsett om summan inkludera MOMS eller ej)
Netto = Summa efter ev avdrag (oavsett om summan inkludera MOMS eller ej)


Ex: min lön är en nettolön , dvs det som återstår av min bruttolön efter att avdrag gjorts för skatten.
Ex: jag betalar nettobeloppet, det som står på sista raden, dvs det som återstår efter att eventuella rabatter räknats av från Summan.

/Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.64.251.19



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-06-29 12:11
Ja det är bra Lars att du har koll på det här. Jag vill minnas att det ofta förr stod på fakturor gällande förfallodag ex.vis. " 30 dagar netto" eller "20 dagar netto fritt Stockholm" ex.vis.

Med det sist nämnda menades att produkten hämtades i Stockholm av kunden.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.177



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-07-01 01:04
Funderar lite....Så netto har inget med inklusive resp exklusive moms att göra?

Låt oss säga att en faktura från företag1 till företag2 är 1000kr netto. Företag2 betalar dessa 1000kr och företag1 bokför detta som 750 kr + 250kr moms som betalas in till staten?

Om det på en faktura står att det är 1000kr exklusive moms, betyder det då att företaget som är kunden, får räkna om fakturan själva och betala in den exakta summan pengar? Eller betala summan exklusive moms och själva bokföra och betala momsen till staten?

Om det mellan 2 företag skickas en faktura på 1000kr, där det endast står 30 dagar netto. Vad är det som gäller då?

Klockan är rätt mycket och jag är trött så jag kan vara rejält ute och sväva, men hade varit intressant att veta....
 Skrivet av:  Tobbe IP: 78.72.166.196



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-07-01 07:14
"30 dagar netto" betyder att man betalar Bruttobeloppet minus eventuella rabatter inom 30 dagar.

Förr kunde man ofta läsa " 30 dagar netto - 2%" Detta betydde att om man betalade inom 30 dagar kunde man från nettot dra av ytterligare 2% i s.k. kassarabatt.

Netto i alla dessa sammanhang är Brutto minus eventuella rabatter. I kolumnen står det därför Netto och Nettobelopp avser summan av radernas nettobelopp.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.237.148.64



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-07-02 15:47
Åh herregud vad förvirrad jag är nu, haha :)

Precis som Lars skriver så är för mig:
Netto - EXKL. moms
Brutto - INKL. moms

Alltså blir det fel, för mig, att skriva netto när beloppet är inkl. moms. Men det verkar finnas någon form av "fakturalag/etikett/norm" som gör att det ska stå netto så då får det helt sonika göra det. Jag lägger mig och inser att jag inte förstår, men det kanske inte är nödvändigt att förstå allt alla gånger, det är bara att göra. Eller hur? :)

Det ÄR fortfarande krångligt och jag är inte ett dugg klokare än jag var från början men jag tackar så väldans mycket för era svar!
 Skrivet av:  Sandra IP: 90.224.25.126



Svar: Ändra Netto till Brutto på faktura? 2011-07-04 14:21
Sandra,
Det är mycket som är konstigt här i världen. Varför stavas ex. Mississippi med fyra ess :-) I affärssammanhang är NETTO, den summa som står längst ner på papperet. Den kan alltså vara inkl. eller exkl. moms.

Om du handlar i en butik ex.vis ICA, så är alla priser enligt din filosofi, bruttopriser. Du kommer sedan till kassan och ska betala och lämnar då fram din rabattcheck på ex.vis kronor 50. Du betalar sedan ett nettopris på bruttopriserna.

UNI_BAS var ju först med att ändra DEBET och KREDIT till ÖKAR respektive MINSKAR, men inte heller denna norm är helig eftersom även KREDIT kan ÖKA. Detta beroende vilka konton som används. För många är det ett mysterium att vissa intäktskonton ligger i minus, men så är det och jag ska inte gå in på detta.

Så med andra ord har du rätt i vissa sammanhang och fel i andra utan att du behöver ta åt dig. Det är omständigheter som står ovanför oss alla som rör till det.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.140.177




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 9 =