Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Försäljning av tjänst inom EG 2007-08-06 15:07
Jag har precis skaffat UNI_BAs och lägger in allt gammalt i programmet.
Jag har nu en faktura som jag har skickat iväg till en EG-kund (där jag alltså inte fakturerat moms) och ska bokföra den.
Jag hittar bara konto "Försäljning inom EU". Bör det inte finnas ett eget konto för försäljning av tjänster och ett för varor eftersom dessa ska tas upp separat på deklarationen sedan?

Hur löser man detta bäst i UNI_BAS? Skapar ett eget konto som man döper till Försäljning EU - tjänst?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.236.238.133



Svar: Försäljning av tjänst inom EG 2007-08-06 16:38
Förutsatt att Du har senaste versionen av UNI_BAS ska det mesta av hanteringen med moms ske automatiskt. Däremot är det så att just den punkten Du tar upp (försäljning till EU), har vi tills vidare inte gjort uppdelningen vara/tjänst. Denna uppdelning kommer att ske automatiskt i nästa version. Det krävs då att Du går igenom artikelregistret och anger för varje artikel om det är en vara eller en tjänst. Denna uppdelning är helt ointressant för den som inte har kunder inom EU.

En liknande uppdelning finns redan implementerad i UNI_BAS när det gäller förvärv av varor från EU och för försäljning med omvänd momsplikt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Försäljning av tjänst inom EG 2007-08-06 16:52
Tack för svaret.
Om jag vill kunna skilja på dem så antar jag att det går bra att skapa ett separat konto själv i kontoplanen?
Några förslag på vad jag skulle kunna kalla det kontot (och vilket nummer det bör ha?)
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.236.238.133



Svar: Försäljning av tjänst inom EG 2007-08-06 22:47
Hej!

En kontotabell finns att hämta på hemsidan för baskontoplanen

www.bas.se

Om du hämtar hem den generall kontobasplanen så ser du att kontonumren för intäkter (3000 - är "fria". Du kan därför skapa egna kontonummer utan att strula till det för din revisor.

Du kan också hämta hem en baskontoplan som är anpassad för enskilda näringsidgare. Där är lite fler konton definierade som "rekommendationer".


Lämpligtvis skapar du ett nytt kontor, som inte redan defininerats av Unicell-gänget.
Lediga kontonummer är 3014 och 3017 om du vill hålla dig i närheten av redan definierade konton.
Annars är det inget som hindrar att du skapar en nu grupp, 3020-3029, anpassade för dina ändamål.


/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 81.234.145.5




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 5 =