Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Skrämmande. 2007-07-29 22:16
Hejsan,
Har laddat hem eran testversion och visst det verkar vara en bra produkt men jag måste säga att ni har förlorat mig som framtida kund bara på erat sätt att svara på frågor här på forumet, mycket "ni borde haft serviceavtal så hade vi kunnat hjälpa er" eller "allt du behöver är dessa två moduler för 400 + moms st".

Faktiskt väldigt förvånad efter att ha upptäckt programmet via forum där ni attackerat visma / spcs för att dom levererar en ej komplett produkt, fakturerar dubbelt första året osv osv. Då förväntar man ju inte detta direkt..tvärtom.

Tror att en annan ton / marknadsförings-approach hade gynnat er.

Lycka till...
Martin
 Skrivet av:  Martin IP: 82.181.156.191



Svar: Skrämmande. 2007-07-29 23:10
Jag måste faktiskt ta och hålla med.
Efter att ha läst på UNICELLs hemsida och tittat på videointroduktionerna var jag väldigt positivt inställd till programmet. Jag tyckte att företagets inställning till schysst prissättning var bra och att det tydligt förklarades hur det fungerade med den dubbla faktureringen första året osv.

Men efter att ha läst igenom forumet och ställt ett par frågor är jag tyvärr inte längre positivt inställd. Jag hade bestämt mig för att köpa UNI_BAS men har nu börjat tveka och börjat testa andra program istället.

Det jag inte gillar är de korta, och ibland nästan huggande svaren, som ges här i forumet.
Jag gillar dessutom inte er otroligt märkliga inställning (och återigen ytterst korta och dåliga svar) på min fråga om varför valuta- och språkmodulen var separata och inte ihopslagna till en.
Jag ställde frågan och resonerade som så att om man har behov att fakturera i andra valutor än svenska så borde majoriteten av dessa företag även ha behov av att utforma fakturan på annat språk än svenska. Därför ansåg jag att det var väldigt fult att tvinga användarna att köpa två moduler för att egentligen uppfylla bara ett enda syfte.

Svaret blev kort och gott att alla inte hade behov av att fakturera i utländsk valuta OCH utforma fakturan på utländska, därför skulle inte de behöva "dras med" krånglet att ha möjligheten till det.
Svaret var korthugget och jag fick känslan av att UNICELL täckte att "varför ska han tjata om det här. Programmet är så här, och så är det bara".
Jag hade förväntat mig ett lite mer uttömmande svar och en bättre motivering.
Detta var inte direkt ett svar som gjorde mig mer intresserad av programmet.

Nej, du har rätt. Programmet verkar bra, och idén med ett öppet forum är bra och relativt unikt (föregår det som jag antar kommer tas upp i svaret från UNICELL), men supporten på forumet är kort och modulhanteringen är tvingande och märklig (i alla fall när det handlar just om fakturor på andra språk och annan valuta).

Så tyvärr blir det nog så att en bra produkt väljs bort.

UNICELL´s kommentar:
Vi har delat på tilläggsmodulerna Valuta och Språk. Vi ser att många av våra kunder valt enbart valuta. Andra har valt enbart språk. Varför ska alla betala 800:- när vissa skulle klara sig med att betala bara för en modul. Det kan inte vara Din uppriktiga mening att Du ser en nödvändighet i att alla ska betala 800:-. Genom att dela på dessa moduler kan vi se till att åtmninstone en del kunder sparar 400:- kr.

Vi har på samma sätt valt att göra lagerredovisningen i två steg. En enkel och ett tillägg för den avancerade med strukturartiklar och FIFO-lagerredovisning. Varför ska alla ha FIFO-lagerredovisning och måste alla ha strukturartiklar?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.236.238.133



Svar: Skrämmande. 2007-07-30 00:01
Vi beklagar förstås att Du inte är nöjd med våra svar här på forum. Eftersom i princip alla andra leverantörer av ekonomisystem valt att inte har något öppet forum alls är det tyvärr lite svårt att jämföra med andra.

I ett öppet forum är frågorna inte tillrättalagda. Det är därför inte alltid att alla svar fullt ut är till vår fördel. Ibland kan svaret därför innehålla sanningar som att den ena eller andra tjänsten som efterfrågas kräver ett serviceavtal. Istället för att hymla med detta, säger vi som det är.

På samma sätt ar det när någon t.ex frågar efter möjligheten att fakturera i annan valuta. Vi smyger inte undan. Vi ger ett ärligt svar - att valutahantering kräver en tilläggsmodul som kostar 400:- kr. Vi ser det kanske istället som en fördel att man kan bygga ut UNI_BAS.

När det gäller visma/spcs är vårt föhållande alldeles speciellt. UNI_BAS - programmet där man kan slippa debet och kredit - hade funnits i 5 år när visma/spcs lanserade en produkt i december 2006, där man hävdade att man "äntligen uppfunnit programmet utan debet och kredit". Med en riksomfattande reklamkampanj tar man i helsidesannonser åt sig äran för det som vi åstadkom fem år tidigare. Man kan inte ta patent på ett program - vi kan inte hindra spcs från att använda vår programidé. Programmet där spcs använder vår programidé kan inte på något sätt jämföras med UNI_BAS i fråga om funktionalitet, men vänder sig till viss del till vår kundkategori.

Vi har reagerat starkt på Visma/Spcs sätt presentera priset på sitt program. I sin strävan att framstå som billigare än UNI_BAS har man gått så långt att man har en klart vilseledande marknadsföring av sitt program. Man anger att priset är 590:- kr vilket inte alls speglar verkligheten. Vi vill inte säga mer än så och hoppas istället att den som är intresserad själv kan göra en bedömning av deras ärlighet och bilda sig en uppfattning om deras affärsmoral.


 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.36.41



Svar: Skrämmande. 2007-07-30 00:24
Det är som sagt riktigt skrämmande hur defensiva Unicell ibland kan vara i detta forum. Man kan vara öppen och ärlig utan att förolämpa sina kunder eller potentiella kunder. Ta inte till er personligen av kommentarerna utan se det som kreativ kretik. Utnyttja det till er fördel och skapa ett ännu bättre program. Fel inställning och attityd mot kunderna kommer bara att skada er.

Vänliga hälsningar,
Jonas

(En annars riktigt nöjd UniBas-användare)
 Skrivet av:  jonas IP: 81.234.196.46



Svar: Skrämmande. 2007-07-30 01:00
Att UNICELL valde att svara i den här tråden är bra, tyvärr svarade ni med precis samma tråkiga ton och attityd som tidigare.

När jag sitter och väljer mellan de olika programmen så läser jag på så mycket som möjligt och om möjlighet finns så testar jag dem.
När jag väl börjar ställa specifika frågor om funktionaliteten i UNI_BAS så har jag redan sållat bort en del andra och har mer eller mindre redan riktat in mig på att köpa UNI_BAS.
Jag vill ha svar på mina frågor om hur saker och ting görs i UNI_BAS. Att det sen är mycket sämre eller bättre än andra program är inte så intressant för mig. För er är det så klart intressant att så ofta som möjligt repetera era försäljningsargument, men jag har hört och läst dem redan och är bara intresserad av hur ett visst moment görs just i UNI_BAS.

Att ha ett öppet forum som ni har är jättebra och uppskattas av mig enormt.
Så min kritik är inte riktat mot idén att ha ett öppet forum. Det ska ni ha en elogé för att ni har.
Det är synd bara att ni har kastat möjligheten i sjön och nu ibland avskräcker mer än ni lockar.

PS: Jag har fortfarande inte fått något tillfredsställande svar på varför valuta- och språkmodul är separerade. Att skylla på att kunderna inte vill "dras med en massa annat som de inte har behov av" och att en integrering av språkmodulen i valutamodulen skulle leda till krångel är näst intill skrattretande när man har tagit en titt på intruktionsvideon för de båda modulerna. Att ända språk på en faktura är rena barnleken och väldigt intuitivt även för den mest ovane. Och om jag nu inte har något intresse av att ändra språk på fakturan så kommer inte den lilla "gardinen" där jag kan välja språk (som för övrigt bara tycks synas då jag redan lagt in ett extra språk, vilket jag inte lär ha gjort om jag inte vill ändra språk) inte ha komplicera det ytterligare.

Jag förstår att ni vill göra programmet så enkelt att använda som möjligt, och det gillar jag. Däremot gillar jag inte er förklaring till varför valuta och språk är separerade.
Eftersom ni inte har bidragit med någon bra och välformulerad förklaring så är den enda förklaringen som jag kan hitta, tyvärr, att ni har kommit på ett sätt att tvinga era kunder att köpa tå moduler istället för en. Och det är inget fel i det alls, men med den ärlighet och uppriktighet som ni talar varmt om så borde ni kunna tala om även det för oss utan omskrivningar.

En välformulerad förklaring till ovanstående skulle vara kul att se.
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.236.238.133




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 6 =