Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Omvänd momsplikt inom EU? 2007-07-27 21:19
Hej.

Jag sitter och funderar på om jag ska köpa Unibas Standard och har ladat ner programmet och öppnat "Testföretaget".
Jag gick lite snabbt in på Registervård -> Kunder och försökte lägga till en testkund som befinner sig inom EU.
Jag ska sälja översättningstjänster till denna kund och har fått förklarat för mig att eftersom det är en sk. "intellektuell tjänst" så ska kunden ansvara för momskostnader och jag ska utelämna de helt på fakturan (kunden är ett registrerat företag med VAT-nummer i Storbritannien).

Jag försökte klicka i "omvänd momsplikt" men fick meddelande om att detta bara är tillämpligt på inhemska kunder. Är det inte den rutan som ska klickas i? Eller markerar man det på något annat ställe i systemet?

Tack på förhand,
Daniel
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.236.238.133



Svar: Omvänd momsplikt inom EU? 2007-07-27 23:26
Gå till Registervård/Kunder och ange på kunden att det är en EU-kund(istället för "Svensk". Sedan löser sig allt automatiskt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.36.41



Svar: Omvänd momsplikt inom EU? 2007-07-28 12:32
Tack för svaret.
En liten följdfråga dök genast upp i mitt huvud.

Om jag nu har två kunder inom EU där den ena är som ovan (dvs ett registrerat företag) och den andra är en privatperson. Hur skiljer jag dessa i systemet?
För jag har förstått det så att är kunden en privatperson inom EU så ska jag lägga på svensk moms, men inte om det är ett företag.
Och eftersom det inte går att bocka i "omvänd momsplikt" i programmet så blir jag lite orolig.

Eller är det så enkelt att jag markerar den brittiska privatpersonen som "svensk" kund?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.236.238.133



Svar: Omvänd momsplikt inom EU? 2007-07-28 17:40
I mitt förra svar skrev jag ingenting om att detta med omvänd momsplikt endast gäller SVENSKA kunder. Å andra sidan behandlas EU-kunder precis som om det vore omvänd moms. - Ja detta så länge vi talar om företag. Säljer Du till privatpersoner inom EU, är det precis som Du själv angav, på samma sätt som om Du säljer till någon i Sverige. Se till att Du har företagets VAT-nummer om Du säljer momsfritt till någon inom EU. Annars kan det i värsta fall sluta med att Du själv får betala momsen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.36.41



Omvänd momsplikt inom EU? 2008-11-02 01:27
1- Vad betyder Omvänd momsplikt inom EU?
2- När jag registrerar ett EU leverantörs faktura vilket är momsfri, vad ska välja när jag kommer till momssats ruta, det fanns fler alternativ att välja på. TAcksam, för svar
 Skrivet av:  Carl IP: 83.251.30.156



Svar: Omvänd momsplikt inom EU? 2008-11-02 08:52
Carl, Du ska välja den momssats om är den normala momssatsen för den aktuella varan.
Momsen ska nämligen bokas både fram och tillbaka - vilket sedan görs automatiskt av UNI_BAS.
Du kan testa detta i testbolaget.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 9 =