Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

ta bort reklam från fakturan 2007-06-02 00:13
Hej,

Jag vill ta bort texten "UNI_BAS affärssystem" från fakturan. Hur gör jag?
Reklamsmuggling är dålig stil tycker jag.

Hälsningar,
Jakob
 Skrivet av:  Jakob IP: 82.182.118.21



Svar: ta bort reklam från fakturan 2007-06-02 06:14
Jag gillar inte heller att det fins reklam på fakturan.
Ser ut som om man andvänder demo program för skapa fakturan.

Vilket kan dra ner synen på det hela.
Då man har en licens bör all reklam försvinna.

kan förstå om det är så när man kör demo utan licens under test period.
 Skrivet av:  Mikael IP: 80.244.76.104



Svar: ta bort reklam från fakturan 2007-06-12 02:45
Jag har inte köpt programmet än, men menar ni på fullt allvar att det finns reklam på fakurorna när man köpt en licens?

Om så är fallet så vet jag ju vilket program jag inte ska köpa i alla fall...

UNICELL`s kommentar:
Tur att UNICELL har ett forum där alla kan få komma till tals. Vi är i princip ensamma om detta i branschen.
Det är säkert bättre att köpa från en leverantör som inte har ett forum - där får du reklamen som en överaskning.
 Skrivet av:  Anders IP: 82.182.127.62



Svar: ta bort reklam från fakturan 2007-06-12 12:13
I princip alla fakureringsprogram står med på fakturor. Att kalla en font i storlek 5 där det står "UNIbas affärssystem" för reklam är ju att ta i. Kolla andra fakturor ni fått så ser ni att det ser likadant ut på dessa.
 Skrivet av:  Måns IP: 81.224.142.32



Svar: ta bort reklam från fakturan 2007-06-12 20:59
Vilket märkligt påhopp! Har jag som potentiell kund rätt att yttra mig eller vad är egentligen meningen med att forum öppet för alla? Att alla ska jubla och vara nöjda och tacksamma, eller?
Har jag inte rätt till åsikten att en betald produkt ska komma utan reklam? Och är inte Unicell intresserad av att ta del av en sådan åsikt från en potentiell kund? Som det nu blev får jag känslan att Unicell inte vill ha mig som kund. Är det så jag ska uppfatta det hela?

Vilket är egentlien syftet med ett forum öppet för alla? Kanske borde ni lösenordsskydda forumet och bara låta nöjda kunder komma till tals.
 Skrivet av:  anders IP: 82.182.127.62



Svar: ta bort reklam från fakturan 2007-06-15 22:29
Jag själv tycker också är lite trist med den där rutan.
Vill man typ göra en snygg faktura säg att man ska typ fakturera.

Microsoft för en produkt eller några störe bolag som Vistaprint, SEB Svenska Spel.
För marknadsförning till exmepel vill man ju inte ge dem en faktura som ser ut som att det kommer från ett demo program.

Kan förstå att UNI_BAS affärssystem kan stå med så länge det inte är lincerserad.
När det är betald vill man ju slipp allt som har med text att göra endast det relevanta.

För eller senare så har man slösas en hel bläck patron bara på skriva ut UNI_BAS Affärssystem på papper.


När man kanske har skrivit 1 miljon fakturor.
 Skrivet av:  Mikael IP: 80.244.76.104



Svar: ta bort reklam från fakturan 2007-06-21 10:35
Måns -- jag har många fina fakturor där jag inte ser vilket program (eller skrivare) har skrivit ut dem. Det enda jag ser är relevant information.

I Unicell kan man påverka fakturans alla bitar förutom den här olyckliga texten "UNI_BAS affärssystem". Om jag hade texten på min T-shirt eller på min webbsida så skulle jag säkert ta betalt för det av Unicell; precis på samma sätt som en tidning tar betalt för publicering av reklam.

Jag menar att "UNI_BAS affärssystem" hör inte till fakturan. Det är en reklamtext som helt enkelt är felplacerad. Gula sidorna och GP lämpar sig bättre för sådant.

UNICELL -- Vad skulle ni tycka om att få "Microsoft Corp" på varenda utskrift från MS Word?

Hälsningar,
Jakob
 Skrivet av:  Jakob IP: 82.182.118.21



Svar: ta bort reklam från fakturan 2007-08-27 18:18
Måns jag har då alldrig fått en faktura från ett enda företag som har något sånt.

Internet från bredbandsbolaget, T3 har 2 internet opratörer då jag har 2 butiker i sverige.
Och mina hyror mina elräkningar mina telefonräkningar har inte sånt heller på sina fakturor.


Tycker ser oseriöst ut med sån text.
 Skrivet av:  Mikael IP: 213.113.29.105



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-03-31 04:08
Kul att det nu gått 3 år sedan ovanstående skrevs, och reklamtexten är fortfarande kvar. Unicell slutade bara att svara för att folket skulle glömma av "problemet"? Vilket även skedde..

detta var klockrent tycker jag:
"UNICELL -- Vad skulle ni tycka om att få "Microsoft Corp" på varenda utskrift från MS Word? "

UNICELL´s kommentar:
Den anonyme insändaren skrev: "Unicell slutade bara att svara för att folket skulle glömma". Det finns ett (1) svar och det har vi gett. Menar den anonyme att vi ska ge samma svar många gånger - kanske upprepa efter varje inlägg?

- Anonyma inlägg kan mycket väl vara skrivna av en annan leverantör av bokföringsprogram som är bekymrad över vår framgång med UNI_BAS.
 Skrivet av:  Hb IP: 83.248.154.30



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-03-31 10:06
Jag anser att man kan se texten ”UNI_BAS affärssystem” på mer än ett sätt. En kund som ser den texten kan också tycka det ser professionellt ut. Helst som småföretagare anser jag det är viktigt.
 Skrivet av:  Duncan IP: 79.102.153.62



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-03-31 22:07
Man ser sådan här reklam i trycksaker m.m. Jag tycker den pyttelilla upplysningen på fakturan mer talar om för kunden att avsändaren använder ett etablerat och seriöst affärssystem vilket borgar för att siffrorna är rätt uträknade.

När ändå Hb är i gång och gnäller kan det väl vara lämpligt att ta kontakt med Volvo och SAAB också, vaför ska vi åka omkring med deras bilar som kostar runt 250-300 tkr och låta deras namnemblem vara påklistrade på flera ställen? Eller varför måste det stå Nordea eller Visa på mina betalkort? Det är ju inget jag har betalat för... Ja ni förstår själva.... övriga kommentarer överflödiga.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.186.2



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-05 20:13
Om det nu finns olika uppfattningar om lämpligheten att ha texten "UNI_BAS..." på fakturan, vore det väl allra mest demokratiskt att låta användaren själv välja om den ska vara med eller inte. Så är det ju med andra texter på fakturan.
Det är mig obegripligt att jag har full flexibilitet att utforma min faktura efter tycke och smak, UTOM i ett avseende som dessutom inte gynnar mig utan min leverantör av ekonomisystem.

UNICELL´s kommentar:
UNI_BAS skapades av en rebell. Hade UNI_BAS skapats demokratiskt, hade vi fortfarande varit hänvisade till bokföring med debet och kredit.
 Skrivet av:  Anders G IP: 90.224.212.208



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-06 00:03
UNICELL!
Er kommentar på min synpunkt känns inte värdig ett seriöst företag.

1. Även om programmet skapades rebelliskt vet alla att det är en enkel sak att ändra den detalj vi nu diskuterar.

2. Er rigida hållning till reklamtexten på fakturan fortsätter att vara en nackdel även om programmet har andra fördelar, som tex att man slipper debit och kredit.

Jag kan acceptera reklamtexten om ni är ärliga och kallar en spade för en spade. Det behöver inte vara fel att vilja få gratisreklam av sina kunder. Men att slingra sig genom att försöka framställa det som någonting annat skapar ingen trovärdighet. Åtminstone inte hos mig.
 Skrivet av:  Anders G IP: 90.224.212.208



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-06 14:31
Skriv ut fakturan som en PDF, in med den i Illustrator t.ex. och plocka bort reklamtexten. Så gör jag med alla fakturor som jag skickar iväg.

Texten är ful och ger fakturan ett oseriöst intryck.
 Skrivet av:  Andy IP: 80.244.83.99



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-07 00:11
Är det inte "lite storm i ett vattenglas". Se runt omkring er! Vad står det på kylskåpet eller TV-apparaten? Eller titta i E-posten så ser ni reklam överallt. Om jag skickar E-post med min telefon så ser mottagaren att den är sänd från en Nokia-mobil. Tidningar, trycksaker och broschyrer brukar innehålla någon liten upplysning om tryckeriet.

Det som förvånar mig mest är de som köper en T-shirt för dyra pengar där det står Adidas eller något annat sportmärke. Häromdagen köpte jag ett kvittensblock och där står det Esselte Copyright med ganska stora bokstäver.

Med den prissättning som Unicell har på UNI_BAS, så unnar jag dem gärna att sätta dit firmanamnet som är så litet så det är i princip försumbart för kunden.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.150.99



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-07 21:35
Jag håller med dig Åke. Det är en storm i ett vattenglas.

Min poäng var att om Unicell inte försökt mörka sitt syfte så hade det aldrig blåst upp.
 Skrivet av:  Anders G IP: 90.224.212.208



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 01:52
Vaddå mörka? Jag har då inte sett ett ord från Unicell som försökt mörka att utskriften står på fakturorna. Nu står det "UniBas Affärssystem" med små små bokstäver. Det är väl ingen som förnekat detta? För mig känns det mer som en konsumentupplysning och inte heller ligger jag sömnlös på nätterna och grämer mig över det.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.164.101



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 07:06
Åke: jag tror att Anders G menar att Unicell inte står upp och säger "Ja, vi vill ha gratisreklam".
 Skrivet av:  Josefine IP: 83.253.55.33



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 07:49
1) Ja! Det är en form av reklam!
2) Nej! Den stör mig inte ett skvatt!


/ Lars Bergström
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 08:17
Det är ju bara att hoppas att de som är så mycket emot informationen på fakturan är lika noga med att inte sprida sitt företagsnamn i onödan eller….
 Skrivet av:  Duncan IP: 79.102.211.143



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 16:14
Jag skulle också vilja ha bort reklamtexten! Har stört mig länge på den. Unicell kanske vill vara så vänliga att meddela hur man får bort den?
 Skrivet av:  Daniel IP: 81.232.103.81



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 17:30
Det är så att det med minsta möjliga stilstorlek står "UNI_BAS affärssystem" längst ner på fakturan.

Den texten kan användaren inte ta bort. Det finns inga planer på att ta bort den varken nu eller i framtiden.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.2



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 18:33
Saxat från Unicells hemsida...

"Flexibilitet. Vi är extremt lyhörda för våra kunders behov. "

I rest my case.

UNICELL´s kommentar:
- Vilket ändå måste innebära att vi måste kunna ta beslut som inte av alla kunder ses som bra.
- Vilket förstås inte heller innebär att vi ena dagen följer vad den ena kunden anser och den andra dagen gör tvärtom och följer en annan kunds uppfattning.

 Skrivet av:  Daniel IP: 81.235.132.38



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 20:56
Eftersom forumet ställt sig frågan vad jag menade med att UniCell försöker "mörka" sitt syfte ned reklamtexten, vill jag förtydliga:

Då "Anders" (som inte är jag) 2007-06-12 02:45 ondgjorde sig över reklamen svarar Unicell med att tala om hur bra det är med ett fritt forum. Då "Anders G" (som är jag) 2010-04-05 20:13 föreslog att göra texten valfri ursäktar sig Unicell med att man är skapad av en rebell. Men okey, "mörka" kanske är fel ord. "Slingra sig" är bättre.

Jag betonar att jag inte är någon stor motståndare till reklamtexten som sådan och håller med Åke om att det blåser i ett vattenglas. Men jag gillar raka rör, vilket kanske inte Unicells lite "hala" (min tolkning) kommentarer har tillgodosett.
 Skrivet av:  Anders G IP: 90.224.212.208



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 21:04
Debatten om "UNI_BAS affärssystem" är totalt obefogad. Alla som har köpt UNI_Bas har fritt kunnat testa det under obegränsad tid i Övningsföretaget.

Det innebär att den som köpt programmet också haft möjlighet att grundligt testa programmet. Det bör inte, och ska därför inte komma som en överraskning för en köpare att det står "UNI_BAS affärssystem" på fakturorna. Den som köper programmet, köper det i full vetskap om att den också köper texten. Om inte, ska kritiken inte riktas mot Unicell utan istället omvandlas till självkritik.
 Skrivet av:  Duncan IP: 79.102.232.4



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 21:19
Duncan:
Att det står en reklamslogan med texten "UNI_BAS affärssystem" när en presumtiv kund ptövar sig fram i övningsbolaget så innebär det knappast att det skall stå kvar i en köpt version av programmet .
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.234.111.215



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 21:26
Håkan!
Det vore väldigt trevligt om du kunde utveckla ditt resonemang. Det är väldigt svårt att förstå vad du har för underlag för ditt påstående.
 Skrivet av:  Duncan IP: 79.102.232.4



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 21:32
Duncan:

Ifall det stod "Demo UNI_BAS affärssystem" så är det i alla fall uppenbart att den texten försvinner i ett köpt program.
Nu när det står "UNI_BAS affärssystem" i en demoversion så tror jag att många som prövar programmet tror att den texten kommer att försvinna i ett köpt program.
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.234.111.215



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 21:44
Hej Håkan!
Du har valt ett intressant ord ”tro”. Att tro är inte att veta. Att tro är inget hållbart argument. Om Unicell någonstans skrivit att texten enbart finns med i demoversionen hade det varit en helt annan sak.
Och som du själv säger hade texten varit "Demo UNI_BAS affärssystem" så är det självklart att texten skulle försvinna vid köp. Du har faktiskt själv hittat det bästa argumentet för att texten finns som den gör på fakturorna. Jag bugar för din insikt.
 Skrivet av:  Duncan IP: 79.102.232.4



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 22:02
Duncan:

Hela denna tråd handlar om tyckande. Jag skriver "jag tror" eftersom ingen kan veta något om ämnet. Det är ungefär som politik. Men ifall du gillar fakta så låt oss hålla oss till fakta.

Fakta: Det är styrkt ovan om inte annat att en del som har prövat Unibas är förvånade över att texten finns kvar i den köpta versionen.
Fakta: Det är upp till Unibas att placera eller att ta bort texten
Fakt: Det är upp till kunderna att använda Unibas eller inte


Förresten finns det program som tvättar bort oönskade texter och vattenstämplar ur pdf-filer. Det finns även flera program att välja på som exempelvis radera texten "UNI_BAS affärssystem" helt automatiskt på samtliga filer som placeras i en katalog. Ingen anledning att plocka bort texten manuellt.
 Skrivet av:  Håkan IP: 81.234.111.215



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-08 22:21
Jag tycker inte Unicell slingrar sig. Man har gett raka besked om att texten ska finnas kvar. Jag för min del bjuder gärna på denna lilla upplysning till mina kunder om vem som är upphovet till fakturorna.

Jag tycker det är helt rätt att Unicell med denna lilla bokstavsrad visar att man finns och faktum är att jag tror det är mer av stolthet än av något annat.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.152.216



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-16 18:21
Jag laddade precis hem ett demo, tycker programet verkar vara riktigt bra.
MEN, fick se "reklamen" på fakturorna - Detta går jag inte med på - Aldrig!

Jag har provat bl.a Mamut, Visma etc och där finns ingen "reklam" på fakturorna.

Så, tyvärr UNI_BAS - Ni har förlorat en kund.

/Patrick
 Skrivet av:  Patrick IP: 83.252.95.33



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-16 20:44
Unicell har sagt att man inte kompromissar om denna lilla text. Du själv får då istället kompromissa och köpa ett sannolikt sämre och samtidigt dyrare program. Alla blir vi lyckliga på vårt eget sätt...
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.188.238



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-20 21:50
Jag letar bokföringsprogram för mitt nystartade företag. Jag tyckte att det som skrivs om Unicell verkade lockande. Därför har jag gått igenom Unicell's hemsida och till slut kommit hit.

Jag har några kommentarer kring Unicell.
För det första tycker jag programmet i stort sett är bra och enkelt att lära sig. Men! Det finns ett stort problem! Det stora probelemt är Unicell's arroganta stil. Det räcker emd att läsa den enkla fråga om det går att få bort det om Unicell på faktura.
Svaret slår av killen i höjd med fotknölaran. När detta påpekas fortsätter de hårda, arroganta och överlägsna svaren. Detta är inte den nivå man förväntar sig av en leverantör mot en kund eller en potent kund.

Jag har läst vidare på nätet efter jag läst i forumet och der att det finns de som varnar för företaget på grund av dess arroganta överlägsna stil.

Unicell är en programserie som verkar vara såpass bra att man som kund skulle kunna kräva ett oerhört proffsigare bemötande.

Med vänlig hälsning!
 Skrivet av:  Lennart Svensson IP: 85.226.85.22



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-20 23:44
Lennart,
Som du ser så är det ganska delade meningar om detta på den här tråden. Om du sedan tittar på första frågan från Jakob. citat "reklamsmuggling är dålig stil tycker jag."

Tycker du att frågan är trevligt ställd på något sätt? Jag tycker frågeställaren får det svar han förtjänar utan att han på något sätt blivit "avslagen vid fotknölarna".

Unicell har sagt i tidigare trådar att man kommer att ha den aktuella texten kvar. Kanske vill man ha reklam, kanske av stolthet eller kanske att priset på programmet är satt lågt med tanke på att utskriften finns. Oavsett vad, så bryr jag mig inte ett skvatt.

Om du läser lite här så ser du att Unicell ilsknar till när man blir orättvist påhoppad och anklagad för en massa olika saker av kunder som köpt programmet utan support och som i sin frustration över datorkrasch m.m. vilket inte lastar Unicell, ändå ska ha tillgång till gratis konsultation eller hjälp. Får man inte som man vill, så kommer man med hot om både det ena och det andra. Tycker du att dessa kverulanter ska strykas medhårs och få ett trevligt bemötande?

Trots allt har alla dessa möjlighet att köpa från ett annat programföretag, där man förmodligen inte har något webforum och slipper svara på dumma frågor och dessutom slipper man ju dessa personer även på sin support, eftersom nämnda personer inte har någon lust att betala denna tjänst som man egentligen anser ska vara kostnadsfri.

Själv blev jag ordentligt avsnäst av SJ:s kundtjänst när jag ringde och klagade i vintras på deras förseningar som gjort att jag förlorat 8000 kr. Tyvärr kan jag inte välja någon annan tågoperatör då man har monopol på de sträckor jag åker. Här kunde man kanske förvänta sig ett proffsigt bemötande eftersom både du och jag är delägare i bolaget?

Du kan i lugn visshet skaffa dig UNI_BAS. Det enligt min mening, bästa och enklaste bokföringsprogram du kan köpa på marknaden idag. Läs igen lite trådar på detta forum och försök att vara objektiv, så ser du att tonen är både trevlig och kamratlig humoristisk.

Eftersom detta är ett fritt forum så säger alla vad de tycker. Jag skulle bli besviken om Unicell själva skulle frångå detta i sina inlägg.

Vänliga hälsningar från en nöjd UNI_BAS användare.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.143.168



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-21 00:50
"Jag tycker frågeställaren får det svar han förtjänar "
- Sådan meningar hör inte henmma i kontakten med kunder eller blivande kunder. Jag tycker hans fråga är relevant även om jag själv inte prioriterar just det.

"Unicell har sagt i tidigare trådar att man kommer att ha den aktuella texten kvar. Kanske vill man ha reklam, kanske av stolthet eller kanske att priset på programmet är satt lågt med tanke på att utskriften finns. Oavsett vad, så bryr jag mig inte ett skvatt. "
- Du bryr dig en hel del "skvatt"! Ditt försvar av den arroganta stilen tangerar ett nära sammarbete med unicell. Oavsett orsak till den lilla textsnutten så skall en kund kunna kräva stilfull behandling, tom om han visra sig irriterad. Sådant säljer.

"Om du läser lite här så ser du att Unicell ilsknar till när man blir orättvist påhoppad och anklagad för en massa olika saker av kunder som köpt programmet utan support och som i sin frustration över datorkrasch m.m. vilket inte lastar Unicell, ändå ska ha tillgång till gratis konsultation eller hjälp. Får man inte som man vill, så kommer man med hot om både det ena och det andra. Tycker du att dessa kverulanter ska strykas medhårs och få ett trevligt bemötande?"
- Du verkar vara väldigt insatt i kunder eller blivande kunders support och annat. Jag ser ingen som kräver gratis konsultation? Var finns hoten "om både det ena och det andra"?
Jag ser inga kverulanter! Att överhuvud taget uttrycka sig så är att gå ordentligt för långt i kontakt med kunder eller kunder emellan.

"Eftersom detta är ett fritt forum så säger alla vad de tycker. Jag skulle bli besviken om Unicell själva skulle frångå detta i sina inlägg."
- Det hedrar Unicell att man tillåter diskusioner i ett fritt forum.

Jag har fortsatt att läsa på internet där Unicell's talesman yttrar sig i frågor om Unicell. Jag kan tydligt se ett mönster där personen har svårt för att hålla inne sin frustration över frågor och kommentarer som är lite negativa. Jag ser också en aggresiv marknadsföring där det inte så sällan dras in andra bokföringsprogram. Talespersonen kallar sig inte alltid heller för samma namn.
***UNICELL inflikar:
***Lennart får gärna skriva på vårt forum, men att någon företrädare för företaget
***som Lennart skriver: "kallar sig inte alltid heller för samma namn" - detta är inget annat än LÖGN!
***Det är den sortens påhopp som vi måste få bemöta med skärpa.
***Det vore ju märkligt om alla UTOM vi på Unicell skulle få skriva vad vi vill på vårt eget forum.
***Vi har skrivit det många gånger förr: Varför har ingen annan leverantör ett öppet forum?
***VARFÖR, VARFÖR, VARFÖR?

Hur som helst så skulle Unicell må bra av att man använder sig av en proffsig talesman. Det man kan hyra in sig hos någon som sköter den biten eller så kan man gå kurser hur man uppför sig mot kunder.

Jag kommer inte längre ägna tid åt att läsa på detta forum. Mina företagarplikter kräver all min tid. Jo, jag har hittat mitt bokföringsprogram nu. jag tycker det är bättre och lättare än Unicell. Men framför allt är bemötandet proffsigt.
 Skrivet av:  Lennart Svensson IP: 85.226.85.22



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-21 23:00
Lennart,
Trots dina företagsplikter så hinner du ialla fall tydligen ägna dig åt att skriva två långa inlägg här på forumet.

När det gäller arrogans vare sig här eller någon annan stans, verkar vi ha en del olika åsikter om tolkningen av detta ord. Jag har all respekt för att du får ha dina åsikter och hoppas då givetvis att jag också får ha min.

När det gäller de inlägg jag relaterar till, så kan det vara så att de blivit borttagna av Unicell med tanke på det språk och andra olustiga kommentarer som lagts in. Det finns nog fler än jag här på forumet som ilsknat till över märkliga och otroligt provocerande påhopp. Jag kan säga som så att om jag ägde Unicell, så skulle jag definitivt kunna undvara sådana kunder.

Redan i ditt första inlägg så börjar du inveckla dig i allmän kverulans om arrogans och allt negativt om Unicell som du kunnat hitta på nätet. För mig verkar det som du egentligen är helt ointresserad av programmet som sådant, utan istället måste du hitta NÅGOT som du kan slå ner på. Du kan inte hitta något negativt i själva programmet, men ett negativt inlägg måste du ovillkorligen få till på något sätt.

Du kommer även in på ämnet aggresiv marknadsföring vilket du som företagare borde förstå att här finns ingen "bror eller syster". Unicell är ett litet företag som råkat ut för minst sagt aggresiv marknadsföring från ett stort företag som med alla medel försöker kapa åt sig större delar av marknaden. Unicell har på annat ställe berättat om detta och du tycker då att man borde stå med "mössan i handen" och tacka ach ta emot? Har du som företagare, den inställningen till dina konkurrenter så bävar jag.

Nu hoppas jag att du inte betraktar mitt inlägg som vare sig arrogant eller provocerande. Jag hoppas bara om din förståelse för mina åsikter på detta fria forum och önskar dig lycka till.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.151.208



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-22 02:27
Åke!
Jag är naturligtvis nyfiken på svaren till mina inlägg här, därför droppade jag in igen. Tänkte dock inte svara på något. Men när jag ser ditt inlägg så vill jag gärna svara ändå.

"Trots dina företagsplikter så hinner du ialla fall tydligen ägna dig åt att skriva två långa inlägg här på forumet. "
- Det är sådana här svar som jag tycker är opassande! Naturligtvis har jag tid när jag ägnat tre hela dagar åt att leta bokföringsprogram.
I sammaband med att jag letade efter omdömmen kring Unicell's bokföringsprogram (jag kollar alla program jag testar så här) ute på nätet, så upptäckte jag kritik mot programmet som egentligen började lite försiktigt här och var.
Samma typ av kritik, men inte nödvändigtvis samma punkter, kan man också hitta om andra program.
Skillnaden mellan alla de andra och Unicell är den att Unicell själva ger sig in i debatten på plats och försvarar det som kritiseras. Det är inte ett vanligt förfarande men kanske är vanligare med små företag. Försvaret av programmet säger jag inget om, tvärt om så kandet vara bra med genmälle direkt. Problemet är bara den att svaren är så gott som alltid arroganta och saknar stil. Lägg märke till att tillskyndare av programmets försvar avger svar på nästan samma nivå som den offentliga Unicell-postaren gör. Du som kallar dig 'Åke' är ett sådant exempel. Det verkar som att gruppen kring Unicell är stöpta i samma form med så lika sätt att föra sig i text.

"När det gäller arrogans vare sig här eller någon annan stans, verkar vi ha en del olika åsikter om tolkningen av detta ord."
- Nej, jag tror att våra åsikter är lika på den punkten. Det ser jag i bland i dina andra inlägg. Det är bara det att meningar likt den här ovan är ett sätt att försvara sitt beteende. Även det är arrogant och meningslösheter som kan reta kunder eller potenta kunder.

"Jag har all respekt för att du får ha dina åsikter och hoppas då givetvis att jag också får ha min. "
- Där är vi överens!

"Redan i ditt första inlägg så börjar du inveckla dig i allmän kverulans om arrogans och allt negativt om Unicell som du kunnat hitta på nätet. "
- Här får vi stanna till lite. Jag läste mitt andra inlägg igen. Det kan aldrig vara kverulerande att stilla och fint påpeka olämpligheten att i text bete sig så som Unicell gör. Ditt svar betyder egentligen "Säg vad du vill om Unicell bara det är bra kritik". Annars är man en kverulant. Nu säger du att du är en kund till Unicell och inte kommer från Unicell själv. Därför kan jag inte lasta Unicell för detta, men för att vara en kund så blir man förvånad över ditt försvar av Unicell's beteende. Du borde också vara kritisk. Nöjda kunder är bäst, kritiska kunder är näst bäst. Men en kund som åker i släptåg efter Unicell och fyller i Unicells arroganta försvar med nästan samma arrogans låter lite löjligt för att komma från en kund.

"För mig verkar det som du egentligen är helt ointresserad av programmet som sådant, utan istället måste du hitta NÅGOT som du kan slå ner på. Du kan inte hitta något negativt i själva programmet, men ett negativt inlägg måste du ovillkorligen få till på något sätt. "
- Här byger du upp ett senario helt taget ur luften. Jag har testat UNI_BAS Standard. Dock inte demot som man kan ladda ner, men väl ett riktigt i skarpt läge hos en vän till mig. Jag tilltalas av idén där man slipper lära sig debet och kredit. Det fanns några bra punkter med programmet i övrigt. Det som jag hängde upp mig på var det lite ålderdomliga lite spretiga utseendet. Det kan man iofs leva med. För att gå vidare ville jag höra vad andra tyckte om programmet. Det var så jag snubblade rakt in i denna märkliga värld där Unicell far fram likt korståg på olika forum, bloggar och annat i försvar för kritiken mot produkten.
Jag förväntade mig att man skulle förklara varför det ena eller det andra är så eller så, men nej, det handlade snarare om att tala om vilka idioter som använder programmet och som har mage att kritisera det mm.
I övrigt tycker jag inte om att andra lägger ord i min mun som "men ett negativt inlägg måste du ovillkorligen få till på något sätt. ". Vad tänkte du när du skrev detta? Ytterligare konstigt beteende från en kund som vill hjälpa Unicell att försvara produkten.

"och du tycker då att man borde stå med "mössan i handen" och tacka ach ta emot?"
- Jag sade att man kan göra som de stora. Dvs vara proffsig i sitt beteende och ta marknadsandelar genom att vara bättre än de stora. Men tyvärr så håller vare sig programmet, kundsupporten eller beteendet ute på nätet den nivå som måste till för att kunna konkurera. Det är inte de stora som bekämpar er, det gör Unicell väldigt effektivt själv.

"Har du som företagare, den inställningen till dina konkurrenter så bävar jag. "
- Jo, bäva du! För du kommer aldrig att sen mig skriva öppet om kundrelationer. Du kommer aldrig heller se mig försvara det jag gör genom att angripa kunder och mycket mer.

"Nu hoppas jag att du inte betraktar mitt inlägg som vare sig arrogant eller provocerande. "
- Vad tycker du själv?

"Jag hoppas bara om din förståelse för mina åsikter"
- Jag har ingen förståelse alls över ditt försvar av ett företags behandlig av sina kunder eller sådana som varit på väg att bli kunder.

"på detta fria forum"
- Ett forum som lockar fram kritik från kunder genom sitt beteende och sedan, med samma beteende, nedgöra den potenta kunden kan knappast kallas för fritt. Jag vill kalla det för Unicell's lekstuga. Ett forum där man kan diskutera programmen men som i stället används som en kriksskådeplats är inte fritt.

"önskar dig lycka till"
- Tack!

Du börjar med att undra hur jag har tid att skriva på forum. Jag undrar hur DU har tid. Du skriver ju väldigt mycket både här och mycket troligt på andra ställen på internet. Det är ganska lätt att följa folk genom att se på formuleringarna och tillfällena som man postar. Det går inte alltid att dölja sig bakom ett nick. Fast just det är kanske ditt jobb?

Unicells inlägg mitt i min förra inlägg visar att Unicells's talesperson uppträder mycket märkligt. Jag skriver "Talespersonen kallar sig inte alltid heller för samma namn.". detta är alltså lögn? Men jag ser ju tydligt att Unicell kallar sig ibland för "Unicell" och ibland för "Sten", eller nått sådant. Det är ingen lögn elle påhopp, det är ett konstaterande. Jag lsäte inna detta inlägg där någon skriver att sten är den som står bakom Unicell. Det är alltså inte konstigt att jag noterat just de två olika nickename som Unicell. Jag hade helt enkelt rätt när jag skrev att Unicell inte alltid använder samma nickename.

Till slut:
Unicell's produkter är såpass bra att de skulle vara värda att gå ett bättre öde till mötes. Jag föreslår tre saker:

1. Sluta härja runt på nätet. Låt folk skriva det de upplever utan att man trycker ner något i halsen. Bli bättre så kommer skribvandet att upphöra eller man kommer att rekommendera produkterna. Försök också att lungna ner kunden som kallar sig för "Åke". Han gör Unicell en björntjänst.

2. Bemötandet av kunder måste bli bättre. Det håller inte i länden att läxa upp sina kunder för att de inte är datorvana osv.

3. Använd er av Goodvill. Det är ett oerhört bra sätt att behålla kunder.

Tack för mig!

UNICELL´s kommentar:
Tacka Du bara!
Kan Du försöka ha vänligheten att se igenom vårt forum och bara konstatera att Åke hjälper ett otal kunder med goda råd. Åke gör detta på helt frivillig basis. Han har ingen knytning till UNICELL annat än det att han är kund - till skillnad från Dig Lennart Svensson. Du får gärna komma hit och ha synpunkter i vårt forum, men Du ska inte ge Dig på att misstänkliggöra andra användare här i forum - och speciellt inte en forummedlem som så välvilligt som Åke delar med sig av sina erfarenheter.
Vi mister hellre Dig + hundra andra likande "spekulanter" än att vi tillåter Dig att lämna illaluktande inlägg efter Dig som drabbar andra forumbesökare! Ge Dig inte på våra kunder!

Slutligen: Ange ett enda ställe där jag använt "Sten" som nickname. De gånger jag varit inne i något annat forum har jag alltid angett antingen "UNICELL" eller "Sten_UNICELL" som nickname. Var lika ärlig själv -ange vilket företag Du jobbar för!

 Skrivet av:  Lennart Svensson IP: 85.226.85.206



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-22 16:33
jag är extremt fascinerad över att en sån här grej kan tilldra sig så mycket intresse. Måste vara ett bra system som har så många engagerade användare...
 Skrivet av:  Ulrika IP: 80.216.105.123



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-22 17:28
"UNICELL" eller "Sten_UNICELL" ÄR två nickname.

Jag har sett att Åke också hjälper andra kunder. Det är bejärtansvärt men det borde stanna vid det. Då hade Åke kunnat titulerat sig som "hjälte".

Jag misstänkligör inte Åke. Det klarar han alldeles fantastiskt bra själv.
Det där med "illaluktande" var lågt. Jag ger mig inte på dina kunder. Men jag svarar de som svarar mig oavsett om det är kunder, Unicellmedarbetare eller andra.

Jag lämnar inte ut vilka företag jag jobbar för. Jag tror inte det är önskvärt från deras sida.

Sten (jag antar att du heter Sten), läs mitt råd. Det kan bara bli bättre om du följer det. Du har en programsvit som har kapacitet, du har en väldigt vacker hemsida. Vad kan gå fle?

Hälsningar!
 Skrivet av:  Lennart Svensson IP: 85.226.85.135



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-22 23:48
Ulrika skrev: "jag är extremt fascinerad över att en sån här grej kan tilldra sig så mycket intresse."

Ja, jo, det blir lite märkligt med diskussionerna ibland.
Oftast har det att göra med att det är så förtvivlat svårt att uttrycka känsloyttringar skriftlig.
Känslosymboler är det bästa vi har att komma med när vi vill visa oss som gladlynta retstickor, eller mulna surpellar, men de kommer tyvärr alltför sällan till användning.

/ Lars Bergström
/ ... som nästan glömt vad ursprungsämnet egentligen rörde sig om...
/ ... låt se, hmmmm, reklam, .... äh.... struntar jag väl i....
/ :-)
/ ... hmmm, få se, blev det där rätt emoticon?!?
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.242.96



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-23 00:03
Ja du lennart!

Vi tycks båda lägga ner vår "dyrbara tid" på inlägg i detta forum och på vissa sätt är vi nog ganska lika. Vi kan sitta här och skriva fram och tillbaka i evigheter och vi lär ändå inte ändra oss i våra ståndpunkter.

Javisst tar jag Unicell i försvar! En av orsakerna till detta är att jag faktiskt anser att kritiken mot företaget är helt felaktig och lägg märke till att nu pratar jag om sånt som INTE berör programmet, utan om det som dina inlägg från början var avsedda som, nämligen att raljera över hur Unicells talesman uttalar sig om och mot kunder. Du får ursäkta, men detta var tydligen viktigare och mer övergripande för dig än att komma med kritik mot själva programmet. Jo förresten, du nämner någonstans "åldrigt och spretigt utseende". Det måste väl ändå vara ett otroligt subjektivt omdöme? Du är den förste, mig veterligt, som kommer med denna åsikt.

När du sedan kallar det här forumet för "Unicells lekstuga" så börjar jag bli riktigt förbannad. Det känns som en omyndighetsförklaring av alla de seriösa och trevliga UNI_BAS användare som använt sig av detta forum i åratal. Om alla inlägg här skulle skrivas i din "anda", ja då skulle nog lekstuga bara vara förnamnet. Tack och lov så är det inte så!

Det märkliga med dig Lennart, det är att du här och där har tagit åt dig lösryckta meningar som du förstorar upp och vill göra gällande att Unicell i och för sig gör bra program, men personalen och eller dess talesman är i princip idiotförklarade. Om du verkligen var en objektiv kille så skulle du se att många många inlägg faktiskt handlar om att man både gillar programmet och supporten. Att du inte tar upp eller tar till dig dessa inlägg?

Jag tror inte jag gör Unicell någon "Björntjänst" när jag går in och försvarar dom. Tvärtom vet jag att en del av mina affärsbekanta har skaffat UNI_BAS eller har blivit nyfikna på programmet. Jag vet också sådana som har ringt Unicell och blivit både trevligt och proffsigt bemötta. Jag tror att Unicell med alla nöjda användare är precis den goodwill som behövs.

Vad jag ser så kommer det ständigt in nya användare som har stora eller små frågor här på forumet vilka besvaras av andra nöjda användare som har lång erfarenhet av programmet i allmänhet och bokföring i synnerhet. Det är synd Lennart, att vi inte får ha med dig bland dessa. Du skulle säkert vid rätt sinnesstämning, ha mycket att tillföra till oss andra. Nu finns ju ändå chansen, med tanke på UNI_BAS billiga prissättning, att du trots allt så småningom kommer tillbaka när du tröttnat på ditt konventionella bokföringsprogram.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.135.129



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-23 22:26
Tyvärr måste jag hålla med Lennart Svensson i denna debatt. Jag har själv upplevt Unicells respons på mina inlägg i denna och andra trådar som just "arroganta". Och detta utan att jag avsett att kverulera eller provocera. Visserligen har vi skiljts som vänner, men jag har måst bita mig i underläppen ett antal gånger för att förhindra en animerad debatt. Det har känts lite som att Unicells förväntat sig kritik, satt taggarna utåt och bitit på minsta felformulering.

Jag storgillar Unicells produkter. Ett proffsigt bemötande (trots kverulanta kunder) skulle vara pricken över "Uni".
 Skrivet av:  Anders G IP: 90.224.212.208



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-23 23:49
Anders G,

Jag sökte på din nick, och hittade tre trådar där du har skrivit inlägg. De tre inläggen är:

1. Kundfaktura inkl. moms
2. Delbetald Kundfaktura
3. Ta bort reklamen från fakturan (denna tråd)

Skulle du vilja vara så snäll och tala om vilket eller vilka inlägg som du uppfattar som arroganta? Jag har läst igenom alla, men måste uppenbarligen ha missat något väsentligt.

I ett av mina svar ger jag dig uppmaningen att skaffa en brevvåg. Orsaken till detta är dina problem som du tydligen har avseende frakten av dina produkter. Jag tror Unicell hänger på i ett svar lite längre ner och menar att jag kanske har någon sådan våg till salu.

Uppfattar du detta som arrogant så ber jag givetvis om ursäkt. Jag försökte skoja till det lite och den aktuella uppmaningen från min sida ska helt ses som ett skämtsamt inlägg och detta tror jag också Unicell hakar på. Det finns absolut inget ont uppsåt från min sida och inte någon annan heller.

Annars kan jag inte komma på vad som "stöter" dig, men som sagt svara gärna och tala om vilket inlägg du avser.
Hälsningar
Åke

/Nöjd UNI_BAS användare med lite speciell humor
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.162.169



Svar: ta bort reklam från fakturan 2010-04-23 23:49
Om man för 30 år sedan ville skicka en riktigt "fin" faktura, eller ett seriöst avtal eller en offert, då valde man ett papper som hade en vattenstämpel där det stod "Klippans finpappersbruk". Det är inte säkert att det är rätt att jämföra med den lilla reklamtexten som finns på våra fakturor, men det visar i alla fall att reklam inte alltid är något negativt.

Ämnet har diskuterats både i denna tråd och andra trådar här i forum. Vi har gett ett vårt svar. Det finns några som har svårt att acceptera vårt ställningstagande. Det finns förstås alltid med i beräkningen att varje beslut som man tar blir accepterat av vissa men inte av andra. Det är ju inte uteslutet att en del av dem som gärna slänger in lite ved i brasan i denna tråd, varken är kunder eller funderat på bli kunder eftersom de har ett heltidsarbete hos någon kollega i branschen.

Eftersom tråden har glidit iväg och kommit att handla mer om mig som person än om "ta bort reklam från fakturan", finner jag det för gott att vi stänger denna diskussion.

Vi hoppas att vårt forum ska vara en mötesplats där man kan diskutera våra program och bokföring i allmänhet under trevliga former i en behaglig atmosfär.

Nya INLÄGG I DENNA TRÅD KOMMER ATT AVLÄGSNAS AUTOMATISKT.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.231.176.107




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 9 =