Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

EU-kontoplan eller BAS? 2007-05-22 17:53
Varför ska jag ha EU-kontoplanen? T ex Skatteverkets broschyrer hänvisar till konto 2011 Egna uttag, 2013 övriga egna uttag och 2017 egna insättningar.
 Skrivet av:  Lennart Hjelm IP: 87.227.75.25



Svar: EU-kontoplan eller BAS? 2007-05-24 14:14
BAS-kontoplanen har hetat just"BAS-kontoplanen" sedan urminnes tider (sedan 1976). BAS-kontoplanen är en standard så att alla ska veta vad vi talar om.

1996/1997 gjordes en radikal förändring/omarbetning av BAS-kontoplanen för att anpassa den till EU. Arbetet med omarbetningen initierades av dåvarande Sveriges Industriförbund. Den nya kontoplanen kallades då för EU BAS 97.

Många har därefter slarvigt nog "tappat" bort "EU" i sammanhanget och därvid kallar både den nya och den gamla kontoplanen rätt och slätt för "BAS-kontoplanen" - så att alla ska veta vad vi talar om!

Vi är inte fullt så slarviga och kallar därför den nya kontoplanen för EU-kontoplanen medan den gamla BAS-kontoplanen hos oss fortfarande heter just "BAS-kontoplanen - så att alla ska veta vad vi talar om!

Skatteverket hänvisar till konto 2011 ... etc - dom menar nog "BAS-kontoplanen" (det som vi kallar EU-kontoplanen)

Visst blir det rörigt med samma namn på två olika kontoplaner :)
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: EU-kontoplan eller BAS? 2007-05-24 19:53
Hej!
Jag tänkte bara flika in med en kompletterande fråga. Jag har startat ett Handelsbolag som ska sälja hobbyprylar och precis införskaffat Uni_bas.
Min fråga är: Vilken kontoplan är den rätta att använda sig av igentligen? är Bas-kontoplanen "out of date"? Jag tycker den verkar passa mina ändamål bäst.

Nu till nästa problem. jag har dock valt EU-kontoplanen och hunnit göra ett par verifikat. Kan
man byta kontoplan utan att stöta på problem, i så fall hur gör man?

MVH Peter
 Skrivet av:  Peter IP: 83.249.24.78



Svar: EU-kontoplan eller BAS? 2007-05-24 21:05
Det spelar ingen roll vilken bolagsform man har (enskild firma/handelsbolag/aktiebolag ...) det är alltid EU-kontoplanen som man ska välja. Det är EU-kontoplanen som är den nya kontoplanen och den gamla kommer säker förr eller senare att försvinna.

Välj EU-kontoplanen (man känner igen den genom att kassakontot har nr 1910)
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131



Svar: EU-kontoplan eller BAS? 2007-05-24 23:13
Okej, tack för ett snabbt svar, då fortsätter jag använda EU-kontoplanen.

MVH Peter(glad ny användare av ett bokföringsprog som man förstår sig på)
 Skrivet av:  Peter IP: 83.249.24.78



Svar: EU-kontoplan eller BAS? 2007-05-25 09:10
Tack för ett klart och tydligt svar!
mvh
Lennart Hjelm
 Skrivet av:  Lennart Hjelm IP: 87.227.75.25



Svar: EU-kontoplan eller BAS? 2010-01-13 18:02
Jag har laddat ner demo-versionen av UNI BAS Standard och tänkte göra en egen insättning i testföretaget. Hittar inget konto i kontoplanen. Jag letar under Eget kapital (2018). Finns inte hela kontoplanen med i demo-versionen eller är det jag som inte hittar?
 Skrivet av:  Björn IP: 78.70.197.88



Svar: EU-kontoplan eller BAS? 2010-01-13 18:55
Den kompletta kontoplanen innehåller ett par hundra konton som du absolut inte vill ha med.
Varje leverantör av bokföringsprogram gör en anpassad kontoplan som leveraeras med det egna programmet. Därför kan vissa konton som Du vill ha saknas och det kan fortfarande vara att och annat konto som Du inte vill ha.
Gå till Registervård/Kontoplan - där kan Du enkelt lägga till /ta bort konton.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.181.163




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 7 =