Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Direktbetalda fakturor 2007-05-13 12:26
Hej,
När man använder ett kontant betalningssätt till en faktura så får man en fråga om vilket kassakonto som ska användas. Om man då anger ett kassakonto så används detta i stället för leverantörsskulders konto.
Men, märkligt nog så ligger fakturan ändå registrerad som en obetald faktura. Ska det verkligen vara så?
Nu har jag ändrat KT (kontant transfer) betalningssätt till 1 dag, då slipper jag kassakontofrågan och leverantörsskuld kontot används automatiskt, men jag måste göra en ytterligare betalningsregistrering förstås.

Min fråga är egentligen, ska jag inte kunna använda ett kontant betalningssätt så att fakturan direkt registreras som betald?

Tacksam för råd
(Det gäller ett kommanditbolag så jag använder inte den sk kontantmetoden generellt, men skulle vilja göra det vid direktbetalningar)

Roger
 Skrivet av:  Roger Ek IP: 80.216.100.132



Svar: Direktbetalda fakturor 2007-05-13 16:05
Du har helt rätt i Dina funderingar - det är precis så som Du beskriver som det ska vara. När Du använder "kontant" som betalningsvillkor, då får Du en fråga om hur det är betalt och sedan ska fakturan bokas av som betald helt automatiskt.

Detta var omöjligt för några månader sedan, men vi utvecklar UN_BAS ständigt så den möjligheten tillkom i februari/mars någon gång. Idag fungerar detta helt OK, men jag vill minnas att den allra första versionen som kom ut inte alltid bokade av fakturorna som betalda. - Hämta ner den senaste uppdateringen så löser det sig.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Direktbetalda fakturor 2007-05-16 21:52
Det bidde nästan rätt... Efter nedladdning av ny programversion och registrering av en ny direktbetald faktura, så konstaterar jag att fakturan fortfarande är registrerad som obetald om man spårar via underleverantör. Om man däremot direkt spårar en faktura så syns den inte på fakturalistan som obetald, men inte heller som betald, den syns endast om man väljer "alla". Lite märkligt alltså. Går man sedan in på själva fakturan så ser man att ingen betalning är registrerad.

Vad göra?
 Skrivet av:  Roger IP: 80.216.100.132



Svar: Direktbetalda fakturor 2007-05-18 08:37
Jag kan inte säga annat än det jag skrev i mitt förra svar - här blir alltså allt OK.

Om det just hos Dig är annorlunda, är det svårt för mig att hjälpa Dig här via forum. Ett telefonsamtal ger oss istället möjlighet att göra samma sak steg för steg tillsammans. Alltid bättre i ett sådant läge.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 8 =