Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

konto för avstyckning av fastighet 2007-05-01 18:13
Vårt företag har sökt bygglov och styckat av tomter. Jag har därför några räkningar liggande dels till kommunen och även till lantmäteriet. Jag använder EU-kontoplan - under vilket konto bokför man dessa kostnader. Efter vad jag förstått är denna typ av avgifter till myndigheter inte belagd med moms.
 Skrivet av:  Jan Bohlin IP: 83.227.170.202



Svar: konto för avstyckning av fastighet 2007-05-07 20:30
Hej!

Lite lurigt det här. Er tillgång (tomten) blir mer värdefull efter att den avstyckats och det är då kanske inte ens frågan om en kostnad, utan en tillgångsväxling (kontanter växlas mot ett högre tomtvärde). Era marktillgångar, 1140, ökar i så fall med detta belopp. Men, om vi förutsätter att ni ser det hela som en kostnad, är min kommentar följande:

Om det är frågan om en udda utgift, som inte har med ert ordinarie verksamhetsområde att göra, och om den dessutom har betydande inverkan på resultatet, kan det hela bokföras som en extraordinär kostnad, 8720.

Om det är frågan om en mindre utgift så kan avstyckningskostnaden jämföras med ett konsultarvode och bokförs då på 4310, inköp av tjänster.

Eftersom ni äger mark arbetar ni förmodligen som ett AB, och har i så fall också en revisor. Kolla med revisorn vilket resonemang som blir vettigast i ert fall.


/ Lars B
/
/ Nöjd Unibas-användare, vars råd inte alltid är sakligt underbyggda... :-)
/
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46



Svar: konto för avstyckning av fastighet 2007-05-09 22:05
Tack Lars,
Jag gör en avstämning med revisorn så att allt blir rätt och riktigt.

/JB
 Skrivet av:  Jan Bohlin IP: 83.227.170.202




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 3 =