Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ang sie4 fil. 2007-04-27 13:57
Hej. Idag har jag sliti mitt hår för att revisorn skulle få en fil av min bokföring. Jag gjorde efter alla regler. Men icke sa nicke, revisorn fick bara en lång text remsa.
Då provade jag att skicka med hotmailen. Jippi det gick, men det gick inte med yahoo.
Varför är det skillnad mellan dom olika mejlprogramen?
 Skrivet av:  Anki IP: 213.115.63.218



Svar: Ang sie4 fil. 2007-04-27 14:05
Det är just sådant som ibland är så frustrerande för oss - det går fint när en kund skickar - men det går åt skogen när en annan kund skickar sin fil. Det är det som är skillnaden mellan Yahoo och Hotmail.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Ang sie4 fil. 2007-04-28 01:27
Hej!

> Varför är det skillnad mellan dom olika mejlprogramen?


En del mailprogram är "intelligenta" och ser att bilagan är en textfil. Den lägger då in textinnehållet direkt i mailen. Som användare slipper man då öppna ett separat textprogram för att läsa texten! Artificiell intelligens, suck........

Det brukar gå att klippa ut texten och spara den i ett nytt textdokument (ren text, ingen formatering), men då måste man komma ihåg att ge den nya filen en korrekt filändelse.

Ett trick, som brukar fungera är att göra en ZIP-fil av den fil som strular. Då brukar det gå att få över den (såvida inte mottagarens mailprogram är inställt för att spärra sådana filer....).


/ Lars Bergström
/ Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46



Svar: Ang sie4 fil. 2007-04-28 08:10
Det jag märkte också var att när revosorn svara på mejlet med den bifogade filen så dök det upp lite konstiga tecken i hans svar... har aldrig hänt förut och det var bara när jag skicka filen.....
 Skrivet av:  Anki IP: 81.227.25.172




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 2 =