Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur skapar man en SIE4-fil? 2007-04-25 16:44
Först en kommentar från UNICELL:
Rubriken som Du satte själv löd "SIE4-fil funkar inte". Vi har ändrat den till "Hur skapar man en SIE4-fil?" - Om man inte har serviceavtal och därmed inte har möjlighet att fråga när man inte kan - då är det så enkelt att bara skriva -"FUNGERAR EJ" - ställ istället en fråga när du inte kan.

Hej!

När jag gör en SIE4-fil med mitt Unibas så kan inte min revisors program läsa in den. Ska den gå till alla program verkligen? Hon använder sig av ett program som heter Mamut. Jag har Uni_bas2003.
Och hur gör jag sen när jag vill importera en SIEfil igen? För där jag exporterar kan jag bara exportera som det ser ut som.
Kan man skaffa serviceavtal nu så man kan skaffa lite uppdateringar på programet för jag tycker det buggar rätt rejält.

MVH, Sarah
 Skrivet av:  Sarah IP: 83.226.52.31



Svar: Hur skapar man en SIE4-fil? 2007-04-25 21:37
Eftersom SIE filen ska ha en verkligt udda filändelse ".SE" (alla andra program skapar filer med en filändelse betående av en punkt och 3 bokstäver) av den anlöedningen måste Du först spara filen i UNI_BAS-mappen (ingen annanstans) Filen får då den udda ändelsen .SE

När man sparar filen (som faktiskt är en textfil) på annat ställe än i UNI_BAS-mappen, då får filen filändelsen .txt - vilket i och för sig är rätt filändelse för den filtyp det är - men som då inte kan läsas av alla andra program. Den "händige" kan förstås själv manuellt ändra filändelsen från .txt till .SE

Ovanstående är den klart vanligaste felorsaken gällande SIE-filer - lätt åtgärdat.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Hur skapar man en SIE4-fil? 2007-04-25 21:47
Trodde jag ställde en fråga men nehe..
Hur var det då när jag importerar filen igen? Det bekymret kan jag inte lösa. Om det nu skulle finnas under samma meny kan jag inte hitta nåt sätt.

MVH, Sarah
 Skrivet av:  Sarah IP: 83.226.52.31



Svar: Hur skapar man en SIE4-fil? 2007-04-26 00:44
Hej!

Först:
SIE-export (och import) kommer du åt via funktionen RAPPORTER, fliken BOKFÖRING, knappen SIE-EXPORT. Längst ned i fönstret dyker det upp knappar för export, import och uppdatering av SRU.


Sedan:
Nyfiken fråga.... Varför vill du importera filen? Du har ju redan all data i din ordinarie datafil, korrekt formaterad och allt....!

Import av SIE betyder ofta en del manuellt stök, och att då "sabotera" sin ordinarie databas med en SIE-import skapar bara onödigt extraarbete! Nu är iofs SIE-4-formatet rätt vettigt, och användbart, men ändå...

Behöver man läsa in gamla data så är det mycket smidigare att hämta in back-up-filerna. Glöm bara inte att göra backup på befintlig fil dessförinnan :-)


/ Lars B
/ Nöjd Unibasanvändare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46



Svar: Hur skapar man en SIE4-fil? 2007-04-26 06:36
Men då har jag en fråga ang importen.
Jag har exporterat min bokföring till revisorn och han skall göra ev ändringar/rättningar, då behöver jag ju importera den. ( jag tänker på att Lars svar till Sarah).
 Skrivet av:  Anki IP: 81.227.25.172



Svar: Hur skapar man en SIE4-fil? 2007-04-26 09:08
Hej!

> Jag har exporterat min bokföring till revisorn och han skall göra ev ändringar/rättningar, då behöver jag ju importera den

Oooooo!
OK!
Så uppenbart, om man tänker efter lite....!

Allt har en förklaring!

/ Lars B
/ som än inte behövt importera SIE....
 Skrivet av:  Lars B IP: 213.199.103.100



Svar: Hur skapar man en SIE4-fil? 2007-04-26 11:37
Lars - alltsomoftast har Du rätt - så ock denna gång:

> Jag har exporterat min bokföring till revisorn och han skall göra ev ändringar/rättningar, då behöver jag ju importera den

Oooooo!
OK!
Så uppenbart, om man tänker efter lite....!


Och så tänker man lite till så inser man att revisorn har lite ändringar - 20 - 30 verifikatrader - lika enkelt att registrera dessa manuellt.
Ger man sig in på import med SIE-fil så kan man precis som Lars angav lätt trassla in sig i något icke önskvärt. Revisorn kanske har gjort transaktioner på ett spärrat konto (kundkonto/leverantörskonto) - eftersom SIE-formatet inte stöder import/export av reskontrauppgifter, kommer dessa transaktioner att sammanföras på bevakningskontot. Sedan måste man ändå manuellt flytta runt dessa transaktioner - mer jobb än att lägga in allt manuellt.

Så än en gång - tack Lars - Du hade rätt
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Hur skapar man en SIE4-fil? 2007-05-20 13:01
Det var precis så som Anki sade. Min revisor skulle göra ändringar i min bokföring och sedan tänkte jag att det skulle vara lättare att bara importera den igen. Men tack Lars för att du besparade mig massa besvär ifall det nu hade klyddat. Det är inte så jobbigt att knappa in några verifikationer.
 Skrivet av:  Sarah IP: 83.226.52.110



Svar: Hur skapar man en SIE4-fil? 2013-08-14 19:15
Hmm...och jag gjorde tvärtom.
Min revisor bad mig importera SIE4 filen för 2012 efter bokslut och ändringar.
Jag importerade den fick fel resultat , importerade igen (skrev över, tänkte jag)
nu sitter jag med 3-dubbla resultat.

Lite hjälprader när man hovrar över de knapparna vore bra att ha, om de är så luriga att använda.

Ringer support i morgon.
 Skrivet av:  Tess IP: 78.73.51.202



Svar: Hur skapar man en SIE4-fil? 2013-08-14 20:00
Det vore förstås bra om man hade fått en varning innan man importerar en SIE-fil. En varning med texten "Det du importerar kommer att bli importerat!". Risken är att någon blir arg för att vi skriver något så självklart.

Ett antal inlägg tillbaka i tiden var det någon som var irriterad över att UNI_BAS gjorde säkerhetskopior i hemlighet. En säkerhetskopia tar ju lite utrymme på hårddisken. I detta fall har du i alla all tur eftersom UNI_BAS i hemlighet tar en säkerhetskopia innan någon SIE-import genomförs. Detta betyder att du kan återgå till den säkerhetskopian och sedan fortsätta därifrån. Ring UNICELL support så kan de hjälpa dig med detta
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 8 =