Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

bokföring av lager vid inköp? 2007-04-21 23:43
hoppas jag kan skylla på att det är sent men nu har det helt kört ihop sig bland de små grå. o jag som trodde jag hade hyfsad koll på bokföring! jag kan inte klura ut hur jag ska hantera inköp av varor... (jag bokför enligt kontantmetoden om det har nång betydelse?). Vi kan använda detta som exempel:
jag köper 2 golfbollar för 10 kronor. får varan levererad och bokför faktura + betalning (enligt kontantmetoden), dvs inköp (4010) ökar med 10 och tillgång på bank (1940) minskar med 10. Men jag har ju fortfarande golfbollarna kvar..... hur gör jag för att detta ska synas på balansräkningen? ska jag bokföra det separat????
Om jag sen säljer 1 golfboll för 20 kronor så ökar bank med 20 och försäljning med 20 och vinsten på pappret är nu 20-10=10 men i min värld så är det en vinst på 20-5=15 (kostnaden för 1 golfboll = 5, den andra bollen har jag ju kvar). var tänker jag fel?? hur ska jag bokföra dessa transaktioner korrekt?

/tom i bollen :-)
 Skrivet av:  Patrik IP: 80.217.65.226



Svar: bokföring av lager vid inköp? 2007-04-23 15:23
Hej!

Du kan se det på 2 sätt.
Antingen köper du in dina varor och bokför inköpen som VARUKOSTNADER, eller så köper du för att lägga upp ett lager, en LAGERTILLGÅNG.

Om du bokör dina inköp som varukostnad så blir resonemanget så här.
Du köper för 10 kronor, dvs kassan minskar med 10 kronor och varukostnaden ökar med 10 kronor. Att varorna förvaras på en lagerhylla är ointressantt eftersom varorna bokförts som en KOSTNAD.

Du säljer (1 boll) för 20 kronor, dvs kassan ökar med 20 kronor och försäljningintäkten ökar med 20 kronor. Mellanskillnaden, resultatet, blir helt riktigt 10 kronor. Den överblivna bollen säljs vid ett senare tillfälle, också den för 20 kronor. På försäljningskontor har du nu 40 kronor, på varukostnadssidan 10 kronor och resultatet har nu blivit 30 kronor.

I det här sammanhanget spelar det ingen roll om det gått ett årsskifte mellan försäljningstillfällena. Under år 1 blir ditt resultat i så fall "bara" 10 kronor, men under år 2 hela 20 kronor, eftersom du inte hade några kostnader för varuinköp under år 2.

Skulle du inte kunna sälja den andra bollen (luften har gått ur...) så har du de-facto haft utlägg för inköp av 2 bollar fär att kunna kränga 1, och resultatet slutar då på modesta 10 kronor i vinst. Du gjorde då helt rätt som bokförde inköpen som KOSTNADER.


Om du köper bollar för att lägga upp som LAGERTILLGÅNG blir resonemanget lite annorlunda:
Du köper bollar för 10 kronor. Kassan minskar med 10 kronor och lagertillgången över med 10 kronor. Du har bara omvandlat dina penningtillgångar till varutillgångar.

Du säljer därefter en boll för 20 kronor. Kassan ökar med 20 kronor, samtidigt som 20 kronor bokförs på försäljnngskontot.

Vid lagerinventeringen så återstår bara 1 boll, dvs lagervärdet har minskat med 5 kronor. Totalt har då försäljningen genererat 20 kronor intäkt, samtidigt som lagervärdet minskat med 5 kronor, resultatet blir då 15 kronor. När du säljer nästa boll ökar försäljningskontot med ytterligare 20 kronor, samtidigt som lagret minskar med ytterligare 5 kronor. Totalt har du då sålt för 40 kronor, samtidigt som lagret minskat med 10 kronor, och resultatet är 30 kronor, precis som tidigare.

Skulle du inte kunna sälja den andra bollen (luften har gått ur...) så bokför du bollförlusten som en lagerförlust på 5 kronor, dvs en kostnad. Du har då från dina tillgångar, från lagret, tagit ut 10 kronor ( en boll för försäljning, en boll för skrotbingen), du har sålt för 20 kronor och reslutatet är då 10 kronor, dvs precis som tidigare

Generellt gäller:
Har du stort förråd av inköpta bollar vid årsslutet, och värdet av dessa är mer än 5000 kronor skall du bokföra det som en lagertillgång. Dina kostnader skall då minskas med samma belopp som du för in som lagervärde. Skattemäsigt går det på ett ut, utslaget över några år. Ingen anledning till skattepanik. Däremot så bör du grubbla på hur stora inköp du egentligen behöver göra. Att kontanter omvaldlas till prylar och hamnar på lagerhyllor är sällan önskvärt.....



/ Lars Bergström, Nöjd Unibasanvändare
/
/ Vars råd inte skall ses som juridiskt bindande....
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46



Svar: bokföring av lager vid inköp? 2011-05-03 03:46
När man gör en lager inventering, i slutet av månaden och så väl finns det varor som jag har ej fått fakturan på, hur gör man i denna läge, till exempel jag gör en beställnig och får varorna 31 maj, men fakturan anländer inte förr 4 juni , hur gör man sin lagerinventering den 31maj, ska man räkna med det som jag inte har fått fakturan på.

Tack för hjälpen
 Skrivet av:  Moussa IP: 213.100.158.186



Svar: bokföring av lager vid inköp? 2011-05-10 10:46
Jag bokför lagret som en kostnad, det har ganska snabb omsättningstid.
Dock växer det i takt med försäljningsvolymens ökning, och det finns ett visst framförhåll, man måste ha för att kunna leverera.
Det ser därför lustigt ut på resultatbarometern, jag säljer allt mer, men förlusten enligt resultatbarometern sjunker mycket långsamt.
 Skrivet av:  Jörgen IP: 81.225.165.236



Svar: bokföring av lager vid inköp? 2011-09-11 10:09
Nu lyfter jag frågan lite igen, tack Lars för den exemplariska förklaringen här ovan (för 4 år sedan...), jag bokför liksom Jörgen som en varukostnad, men vilka konton debiteras resp. krediteras vid en försäljning om man bokför som en kostnad?

/Sandra
 Skrivet av:  Sandra IP: 90.224.25.126



Svar: bokföring av lager vid inköp? 2011-09-11 11:28
Förstår inte riktigt frågan, men all försäljning bokförs på samma sätt oavsett hur inköpen bokförs.
Debet oftast kontogrupp 19 och kredit kontogrupp 30.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: bokföring av lager vid inköp? 2011-09-11 14:46
Men om jag, när jag gjorde inköpet, satte debet på konto 4010, är det fel då? Hur sätter jag sedan när jag sålt något? Ska kredit vara på 4010 då eller rör man inte 4010 vid försäljning?
 Skrivet av:  Sandra IP: 90.224.25.126



Svar: bokföring av lager vid inköp? 2011-09-11 15:33
Du har gjort helt rätt, 4010 är ett kostnadskonto. Det rör du (normalt) inte när du säljer, utan då bokför du på intäktskonto, kontogrupp 30.
Det är sedan (i huvudsak) intäkter minus kostnader som blir beskattningsbart.
 Skrivet av:  Tore IP: 213.65.162.102



Svar: bokföring av lager vid inköp? 2011-09-11 17:32
Vad skönt att jag inte gjort fel! Jag förstår nu, tack Tore! :)
 Skrivet av:  Sandra IP: 90.224.25.126



Svar: bokföring av lager vid inköp? 2011-11-11 09:12
hej!

jag har i mitt företag ca 2 miljoner i lager (inköpsvärde) - som när man gör bokslutet kan tyckas ha tappat i värde eftersom det är modevaror. Om jag bokför värdet 2 miljoner blir vinsten väldigt hög, men om jag tex värderar det till 500.000 så skulle vinsten bli noll.
vad är rätt och vad är möjligt här?
 Skrivet av:  torbjörn IP: 80.216.211.242



Svar: bokföring av lager vid inköp? 2011-11-11 14:07
Prylar för försäljning, som är inköpta (kostnadförda) under året skall normalt bokföras som lagertillgång i samband med årsbokslut. Man får minska vinsten med en lagervärdesförlust, men den förlusten (avskrivningen) får inte vara hur stor som helst.

Du kan kolla i skatteverkets brochyrer (t.ex skv 294) hur dina modevaror får hanteras, eller varför inte slå en koll med lokala skattemyndigheten...

Grundregel 1 är att ha så litet lager som någonsin möjligt!

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 4 =