Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokslut - vad görs automatiskt? 2007-03-10 12:02
Hej på er,

Jag undrar vad exakt som händer när jag trycker på bokslutsknappen. Vad är det som programmet gör automatiskt och vad måste jag göra själv? Efter en genomläsning av majoriteten av foruminläggen kan jag se att jag nog inte är ensam om att undra detta.

Jag har själv upprättat en checklista över saker att göra innan bokslut. Stämmer detta eller är det något mer jag ska göra? (Är nybörjare på detta, och har nog gjort alla misstag man kan göra med bokslut...)

1. Se till att ingående balans är införd.
2. Stämma av bokföringen och verifikationerna.
3. Bokföra resterande kundfordringar (kontantmetoden)
4. Momsavräkning, dvs nollställa momskontona och motkontera momsredovisningskontot. (Och därefter motkontera Eget kapital.)

Något mer? Och som sagt, vad gör programmet själv automatiskt?

Tacksam för hjälp
Stina
/bokslutsgröngöling men, som så många andra, nöjd unibas-användare
 Skrivet av:  Stina IP: 85.230.194.169



Svar: Bokslut - vad görs automatiskt? 2007-03-11 11:31
Jag har bara kört demon, men undrar också vad som egentligen händer när man trycker på bokslutsknappen.
 Skrivet av:  Östen H IP: 213.89.78.165



Svar: Bokslut - vad görs automatiskt? 2007-03-11 21:32
I samband med bokslut ska en mängd olika manuella transaktioner göras.

Stina har gjort en bra lista på sådana transaktioner. Man kan lägga till följande:
- Bokföra eventuella avskrivnngar
- bokföra eventuella periodiseringar (föra över kostnader/intäkter som hör ihop med nästa år)

Kort sagt ska alla transaktioner som hör hemma i det gamla året ska bokföras före bokslutet. Dessa transaktioner varierar mellan olika företag och olika år. Man kan därför inte göra dessa med automatik.

Kort sagt - det enda som UNI_BAS gör när man trycker bokslut är att föra över årets resultat till balansräkningen. För att Du ska vara helt säker på vad som sker vid bokslut - gör en kopia av datafilen och genomför bokslutet på den filen. Du kan då enkelt kontrollera resultatet och Du kan enkelt gå tillbaka till ursprunget.

Kopia av datafilen: Starta UNI_BAS. Gå till Databas/Verktyg. Längst ner till vänster ser Du sökvägen till den fil som innehåller alla Dina transaktioner och företagsuppgifter.
Stäng ner UNI_BAS och sök upp filen (enligt den angivan sökvägen) på hårddisken och gör en kopia av filen.

Till sist: Ha inte bråttom med bokslutet. Fortsätt istället att bokföra som om inget hade hänt och vänta med att trycka på "Bokslut" till i sommar - eller till i höst när deklarationa och allt annat är klart - Det är först då Du vet att inga fler ändringar på gamla året ska göras.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131



Svar: Bokslut - vad görs automatiskt? 2007-03-12 01:40
Tack för svar!
Och det kom kl halv 10 en söndagskväll. Kan vara värt att notera för de som undrar över hur Unicells support fungerar! =)
//Stina
 Skrivet av:  stina IP: 85.230.194.169



Svar: Bokslut - vad görs automatiskt? 2009-03-19 22:21
-Om man har kundfordringar kvar vid årets slut & ska bokföra dessa.
kundfordringar på debet, vilket konto sätter jag på kredit ?
 Skrivet av:  Plupp IP: 90.227.88.89



Svar: Bokslut - vad görs automatiskt? 2009-03-20 00:05
Till Plupp!
Jag brukar skriva ut en lista på alla kundfordringar med totalbeloppet. Sedan bokför jag beloppet på Interimfordringar debet och kundfordringar kredit. Kundfordringarna är nu nollställt för det nya året och när kunderna betalar någon av de fordringar som finns med på listan, bokför man debet på det konto där pengarna kommer in, t.ex. plusgiro och därefter kredit Interimfordringar.
 Skrivet av:  Åke IP: 85.228.151.180




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 3 =