Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Radering av 2 sista verifikationerna 2007-02-09 19:38
Jag skulle vilja ha hjälp med att radera dom två sista ver. nr13 och 14 på grund av att nr13
har blivit felregistrad på lev. Om det hade varit möjligt att ändra leverantörsnummret som vi hade i vårt tidigare system hade jag kunnat löst det själv, samma funktion hade vi i kundreskontran, dessa två funktioner var väldigt bra. Bytet gjordes med att man körde ett speciellt bytesprogram som bytte i samtliga register så att allt stämmde.
 Skrivet av:  Tommy Erixon IP: 83.233.8.134



Svar: Radering av 2 sista verifikationerna 2007-02-11 01:55
Hej!

Ooooh... Inte sudda i bokföringen! Aja-Baja!

En faktura som bokförts felaktigt kan du enkelt kreditera i Unibas. Det finns en speciell "kreditera"-knapp tillgänglig om du går till RAPPORTER/KUNDER/SPÅRA FAKTUROR och väljer den felaktiga fakturan....


NEJ!.. UNICELL.... Hjälp...Var har ni gömt knappen... Jag hittar den inte längre...


/Lars B
/ Glad amatör vars råd inte skall ses som juridiskt bindande....
 Skrivet av:  Lars B IP: 213.67.229.46



Svar: Radering av 2 sista verifikationerna 2007-02-11 10:20
Så som Lars B redan nämnt finns en speciell knapp för att kreditera en felaktig faktura.

Gå till Rapporter/kunder(eller leverantörer)/Spåra fakturor - klicka på den felaktiga fakturan - i nederkant finns knappen "Kreditera fakturan" - tryck på knappen resten sker automatiskt.

Har man redan gjort betalningar på fakturan - då finns inte knappen. Man måste då istället registrera en kreditnota genom att gå till Registrerar/Kunfakturor(eller leverantörsfakturor).
Ovanför kundnummerfältet gfins en kanpp "Faktura" - tryck på den knappen och Du kan istället registrera en kreditnota.

Att ändra en felaktig verifikation kan man göra genom att gå till Registrera/Övrig bokföring/Ändra - välj verifikation. På höger sida har man då verifikatraderna. - Klick på en rad och raden "motbokas" automatiskt. En anteckningsrad med uppgift om ändringen skapas automatiskt.

Ovanstående är helt enligt bokföringslagen. Det finns system på marknaden som klart bryter mot bokföringslagen. Detta betyder inte att alla program måste göra det.

Att helt igenom programmet byta/ändra ett leverantörsnummer är möjligt även i UNI_BAS. Detta för den som har serviceavtal eftersom det kräver vår medverkan.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Radering av 2 sista verifikationerna 2007-02-11 10:57
Unicell skrev: Har man redan gjort betalningar på fakturan - då finns inte knappen.

Just ja.... Det var därför jag inte kunde hitta knappen! Ursäkt mitt nödop!

/Lars B
 Skrivet av:  Lars B IP: 213.67.229.46




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 5 =