Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Arbetsmaterial/Lars B 2007-02-09 13:07
Jag har en kolektion kläder som jag kör runt med för att demonstrera, s k homeparty. Denna kollektion är när säsongen är över inte värd att säljas, möjligen skänkas till välgörenhet. Hur bokför jag detta som en kostnad för "arbetsmaterial"?
Agneta
 Skrivet av:  Agneta IP: 81.228.43.29



Svar: Arbetsmaterial/Lars B 2007-02-11 01:28
Hej!

Jag antar att du köpt prylarna och bokfört det som "inköp varor" konto 4010.

Om du nu måste skrota delar av ditt varulager kan det gå under begreppet inkurans. Du får då göra en nedvärdering av lagret med 3% av anskaffningsvärdet.

Är det frågan om större värde kommer det in en annan finurlig regel för oss småföretagare: När du gör din årliga lagerinventering, efter att du kasserat dina demokläder, så kommer du att se att lagervärdet sjunkt (dvs sjunkt mer än vad försäljningen utvisar). I och med det kommer vinsten i företaget att minska motsvarande mängd och voila', du slipper då skatta för motsvarande belopp. Det försvunna lagervärdet blir alltså en resultatförsämring som egentligen inte behöver (rent av inte skall!) bokföras speciellt.

Du kan se det så här: När varorna köptes in blev de en kostnad för företaget. Den kostnaden är alltså betald, och bokförd och har därmed redan renderat dig en resultatminskning och skattelättnad. Skulle du bokföra svinnet som en särskild förlustpost skulle du göra ännu ett avdrag för precis samma prylar.

Om man antar att kläderna inte förbrukats, utan istället, hela och rena, låsts in i en garderob direkt efter inköp så skulle man få precis samma situation. I det läget skulle du förmodligen inte tänka i termer av "förlustavdrag" utan istället tänka " Va-fasen, är det här rätt sätt att hantera mina egna varor...."

Allt svinn är av ondo, men påverkar VINSTEN, inte kostnaden! Se därför till att inte slösa med varuproverna!

Sedan, ett råd. Låt inte dina varor hamna på "Myrorna" eller andra insamlingsställen. En kund, som köpt dina prylar skulle nog bli lite ledsen om de upptäcker att kläderna redan inom ett år är redo för loppis....


/ Lars B
/
/ Glad amatör, vars tyckande inte skall ses som juridiskt bindande....
 Skrivet av:  Lars B IP: 213.67.229.46



Svar: Arbetsmaterial/Lars B 2007-02-11 17:35
Ok, jag tror att jag fattar, en dum fråga nu...bokför jag min inventering vid årsslutet så att jag kan se lagervärdets minskning?
 Skrivet av:  Agneta IP: 81.228.43.29



Svar: Arbetsmaterial/Lars B 2007-02-11 19:09
Hej!

Jag uttrycket mig lite dumt, ja rent av felaktig, tidigare.

När du köper in prylar till lagret så är det ju egentligen inte en kostnad. Pengarna har omvandlats till ett lagervärde.

Den bokföringsmässiga kostnaden uppkommer först när du gär bokför lagervärdesminskingen (mot en reduktion av inköpsvärdet), och det är väl det som du egentligen undrade över. En gamal lista jag har över kontonumren anger konto 1490 respektive 4090 för hantering av lagervärdesminskning.

Du får använda 3% nedräkning av lagret utan bekymmer. Är lagervärdesminskningen större än så, måste du skriva in en förklarande text eller rent av ett separat papper som underlag för lagervärdesminskningen.

Jag märker att jag strular till begreppen en hel del för dig (och mig själv!!!) och det är nog vettigast att du låter din revisor förklara arbetsgången. Jag har själv inget varulager och har därför inte satt mig in i alla spelregler för just den biten.


/ Lars B
/
/ Vars struliga råd inte skall ses som juridiskt bindande... :-)
 Skrivet av:  Lars B IP: 213.67.229.46




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 8 =