Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Verifikat 2007-01-31 07:48
Hej!
Undrar om det är okej rent bokföringsmässigt att vid månadens slut skriva ut en verifikatlista över de verifikationer som gjorts under månaden och tillsammans med denna bifoga de underlag till verifikaten som finns i sorterad nummerordning (t.ex. kundfakturor, lev.fakturor etc). För att sedan sätta in dem i en pärm märkt t.ex. "verifikationer januari". Eller ska man skriva ut listan oftare eller ska man göra på annat vis??

Undrar även över hur jag behandlar t.ex. en lev.faktura som är utskriven 070130, som inkom till företaget 070131 och som bokförs 070201. Ska det verifikatet in i "verifikatpärmen för januari eller februari?

Tacksam för svar
// Calle, nybörjare!
 Skrivet av:  Calle IP: 137.61.234.225



Svar: Verifikat 2007-01-31 08:58
Jag har en gång lärt mig att det finns något som heter KISS- Keep It Simple (Stupid)
- "gör det enkelt" på svenska.

Det Du beskriver är inte KISS

Sortera verifikaten i datumordning. Bokför dessa i den ordningen. Skriv verifiktionsnummer på varje verifikat (skippa det där med konteringsstämpel). Sätt in i en pärm "Verifikationer 1-300". Se till att ta rejält med säkerhetskopior på systemet. Öppna ett (eller ett par) hotmailkonton och skicka säklerhetskopian dit.

Inget mer - då har Du KISS

Vill Du i något läge skriva ut verifikationerna för januari - skriv ut en lista vid det tillfället.
Om det inte framgick ovan sortera verifiakten i datumordning - detta gäller även leverantörsfakturor som ska bokföras på det datum som står på fakturan.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Verifikat 2007-01-31 09:27
I datumordning som man bokfört verifikatet eller i datumordning som de inträffat? Man kan ju t.ex. få en lev.faktura 070130 med fakturadatum 070128. Om man då 070129 bokfört andra händelser t.ex. betalningar till lev. eller registrerat kundfakturor så får ju verifikatet för lev.fakturan med fakturadatum 070128 ett nummer som är högre än det som inträffade 070129?! Sätter man då in verifikaten i datumordning så blir ju verifikatnumren huller om buller i verifikatpärmen!
Konstiga frågor kanske men jag behöver ett svar på dem!!
// Calle, nybörjare
 Skrivet av:  Calle IP: 137.61.234.225



Svar: Verifikat 2007-01-31 11:52
Woops! Det kanske finn en liten slamkrypare här. Svaret som jag gav tidigare gäller om man bokför enligt fakturametoden. Bokför man enligt kontantmetoden, skall man alltid bokföra fakturan på betalningsdagen (... utom vid bokslut... för att nu göra företagandet lite enklare..).

Bokför man enligt fakturametoden då gäller det jag skriv tidigare.

Ett litet exempel:
Du går ut på stan och köper lite kontorsmaterial. Du kommer hem och bokför genast inköpet. Lite senare kommer posten med en leverantörsfaktura. Denna var utskriven igår och har alltså ett tidigare datum än Ditt nyss bokförda inköp. Detta förändrar ingenting Bokför fakturan med det datum som står på fakturan.

Sätt in verifikationerna i verifikationsnummerordning.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Verifikat 2007-01-31 12:27
Tack så hemskt mycket för snabba och begripliga svar!

// Calle, nu ännu mer nöjd UNIBAS-användare!!
 Skrivet av:  Calle IP: 137.61.234.225




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 6 =