Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokförings problem 2007-01-29 22:48
Hej!

Jag skrev precis ut min första faktura och stötte på problem. Fakturan bokfördes inte automatisk i verifikationer och jag förstår inte varför. Jag kan inte heller bokföra den manuellt då kontot 1510 är spärrat. Hur ska jag fixa det?

Tack för hjälpen!
 Skrivet av:  Sanna IP: 89.233.201.180



Svar: Bokförings problem 2007-01-30 06:14
Det är helt enkelt så att Du har valt att bokföra enligt kontantmetoden (kallas av vissa även för bokslutsmetoden). Du ska få se att fakturorna bokförs helt korrekt när Du registrerar betalningen.
I UNI_BAS är det möjligt att välja den bokföringsmetod Du ska ha. Man väljer bokföringsmetod när man skapar sin datafil. Har Du valt fel och har serviceavtal - kontakta oss via telefon.

Det framgår av Din f-skattesedel hur Du ska bokföra fakturor. Kontantmetoden innebär att Dina fakturor (både kund- och leverantörsfakturor) inte bokförs när Du skriver ut eller registrerar fakturorna - de bokförs istället när de betalas. UNI_BAS sköter detta helt automatiskt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131



Svar: Bokförings problem 2009-02-21 23:16
"Du skriver ut eller registrerar fakturorna - de bokförs istället när de betalas. UNI_BAS sköter detta helt automatiskt.

Skrivet av: UNICELL AB"

Hej!

VAD MENAS med att UNI_BAS sköter detta helt automatiskt?

Jag är ny användare av unibas och bokför enligt kontantmetoden.
Ta ett exempel: faktura från leverantör: anger faktura datum med säg 30 dgr netto, så som det står på fakturan.
Sedan gör jag en Internetbankbetalning som utförs vid förfallodagen.
Menar du att UNI_BAS kommer automatiskt att bokföra då när de 30 dgr netto har löpt ut?
Eller måste jag gå in och göra det själv i programmmet?
Gäller det samma sak med kundfakturor?

Hälsningar,
 Skrivet av:  Peter IP: 85.229.100.64



Svar: Bokförings problem 2009-02-22 18:58
UNI_BAS gör ingenting automatiskt - man måsta alltid själv initiera transaktionen.

I detta fall - Du bestämmer Dig för att betala en faktura - Gå till Regstrera/Betalning till leverantör. Ange utbetalningsdatum klicka sedan på fakturan i listan ellr sök på fakturanummer/leverantörsnr/leverantörsnamn/leverantörsort klicka på fakturan - ange vilket konto Du använder för betalningen. - Tryck på spara.

Samma sak gäller för kundfakturor.

Man kan som alternativ trycka på Guppbetalning - titta på videon.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 78.69.184.121




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
10 + 10 =