Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

HJÄLP! Makulera registrerad faktura! 2007-01-27 12:18
--UNICELL`s kommentar:
--Eftersom inlägget innehåller felaktigheter har vi valt att lägga in vårt svar direkt i
--inlägget:

Jag upptäckte idag att jag lyckats registrera en faktura på fel leverantör och att jag direkt efteråt registrerat samma faktura på rätt leverantör...
Men när jag försökte rätta till felet klagade UNI_BAS på att kontot var spärrat...
Hur gör jag för att rätta till felet?

--UNICELL: Både kund- och leverantörskontona är spärrade. Dessa båda konton ska exakt
--återspegla de belopp som finns i form av fakturor och betalningar. Om Du går in och
--bokför på dessa konton, kommer Du att få en differens mellan vad som visas i
--bokföringen och det som fakturor och betalningar visar. Inget konstigt med det!
--Har Du registrerat en felaktig faktura - gör det som är naturligt - kreditera fakturan. I
--UNI_BAS finns en unik funktion för detta - gå till Rapporter/Leverantörer(Kunder) och
--tryck sedan på knappen Spåra fakturor. Klicka på den felaktiga fakturan. I nederkant
--kan Du då trycka på "Kreditera fakturan". All klart!

--UNICELL: Nedan följer något som är vanligt när man upptäcker något oväntat. man
--skyller det hela på en BUGG. En bugg betyder att programmeraren är tokig.
--Programmeraren har inte skött sitt jobb. En bugg är ett underkännande av
--programmerarens arbete. Visst kan det förekomma att någon
--hittar en bugg. Men, bugg blir det först när man kan konstatera att det inte är
--handhavandefel, fel på maskinvara eller annat fel som inte programmeraren rår över.
--Hittar vi en bugg, då rättar vi snarast till detta. I Ditt exempel nedan förvånar det oss att
--Du inte i första hand kontrollerar skrivardrivrutinen som är installerad på Din dator - med
--all säkerhet finner Du felet där. Det är självfallet inte i UNI_BAS som felet ligger, då skulle
--fler än Du ha detta fel - Din maskintyp Mac OS X 10.4.8 Macmini med Intel-processor
--används även hos oss och vi har inte detta problem! Förlåt de hårda orden, men det är
--helt omöjligt att avgöra frågan om bugg eller inte bugg utan att ha tillgång till program-
--koden - och det är bara vi som har det.

Sen har jag upptäckt en allvarlig bugg i UNI_BAS, när jag försöker göra något som kräver att man skriver ut (eller när jag försöker skriva ut), så kraschar programmet innan någon skriv-ut ruta har hunnit visa sig. Detta gör att jag för tillfället inte kan registrera att jag betalt någon faktura.
Detta har hänt tidigare, innan jag köpte programmet, och hur jag löste det då var att jag skapade en helt ny databas. Men jag hoppas på att slippa göra det då jag inte vill föra in allting igen.
Jag har testat att reparera skiv-behörigheter för skivan och även ändrat skiv-behörigheterna för hela UNI_BAS mappen (som föresten såg lite konstiga ut), men utan resultat.

Jag använder:
Mac OS X 10.4.8
Macmini med Intel-processor

MvH Felix Sandström
Cayote

--UNICELL: Kontrollera Din skrivardrivrutin, så får vi sedan avgöra var en eventuell bugg
--finns.
--hälsn från den tokige programmeraren :)



 Skrivet av:  Felix Sandström IP: 81.228.199.9



Svar: HJÄLP! Makulera registrerad faktura! 2007-01-27 15:16
Vi har inflikat vårt svar i inlägget direkt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Skrivdrivrutin Svar: HJÄLP! Makulera regist.... 2007-01-27 21:12
Hej!

Kör Mac (10.2 och 10.4) utan problem

Det är väl inte så att du har fel behörigheter? Ex-vis installerat unibas som administratör och använder programmet som "user"? Då kan man få knasigfheter. Det går att fixa genom att logga in som Admin och ändra rättigheterna för alla filer. Glöm inte att ändra rättigheterna i de filer som installationsprogrammet lagt in i admins library. Jag vill minnas att det fanns några 4D-filer som hamnade där.

Alternativt kan du ändra status på din user.


/ Lars B
/
/ Unibas- och Mac-användare
 Skrivet av:  Lars B IP: 213.67.229.46



Svar: HJÄLP! Makulera registrerad faktura! 2007-01-27 23:35
Hej!
Att det är en bugg i programmet var en slutsats som var felaktig... Jag borde inte har tagit med den.
Men om det är en bugg så behöver den ju inte heller bero på er, då om jag förstått det rätt ni baserar UNI_BAS på 4D's motor... Och då kan ju lika gärna felet ligga hos dem...

Vidare håller jag inte med om att en eventuell hittad bugg är att kritisera programmeraren... Då jag själv programmerar vet jag att vid stora program handlar det om MYCKET kod... Och det är väldigt svårt att inte missa en enda sak någonstans...

Sen har jag testat skrivardrivrutinerna... Och de fungerar som de ska i alla andra program... MEN efter lite mer forskning upptäckte jag att:

(Jag skriver ut genom en delad skrivare på en annan dator och när den datorn är avstängd kan jag alltså inte skriva ut.)

UNI_BAS avslutas när jag försöker:
skriva ut UTAN att först ha skrivit ut genom något annat program
då den utdelande datorn har varit avstängd...
OSX sätter ju då en annan "status" på drivrutinen som gör att den inte längre syns i utskrifts fönstret men att den fortfarande är vald som primär skrivare... Gissningsvis är det detta som är problemet

Så nu har jag ju funnit en temporär lösning på problemet... (dvs skriv ut från ett annat program innan)

Tack för hjälpen om det med att kreditera fakturor!
MvH Felix

UNICELL:
Tack Felix för att Du kom tillbaks och berättade hur det gick.
 Skrivet av:  Felix Sandström IP: 81.228.199.9




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 6 =