Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kundfakturor 2007-01-20 20:30
Hej...
Jag har en liten fundering. Jag driver en livsmedelsbutik från den 1:a januari i år. Vi har ett antal fakturakunder och fakturorna skrivs ut via butikens kassasystem. Varje dag avslutas med att man gör ett dagsavslut och skriver ut en redovisningsrapport (finansrapport). Där finns olika siffror som måste bokföras... Tex hur mycket som är sålt på faktura under dagen. Dessutom är dagens försäljning uppdelad i kategorierna låg moms, tidningsmoms (6%), hög moms samt momsfritt vad gäller momsredovisningen. I uni_bas har jag delat in försäljningskontona enl. följande: 3010 försäljning hög moms, 3011 försäljning låg moms, 3012 försäljning tidningsmoms samt 3014 försäljning momsfritt. Likadant har jag delat upp konton för ingående och utgående moms. I min redovisningsrapport ser jag inte hur mycket av momsen i de olika kategorierna (eller totalt för den delen) som tillhör fakturaförsäljningen. Jag måste alltså låta fakturaförsäljningen räknas in i den totala dagsförsäljningen och bokföra den som en kundfordran... Hur gör jag när jag bokför dessa kundfakturor, då det kommer bokföras dubbelt om jag lägger in dem under kundfakturor samt betalning från kund?
 Skrivet av:  Patrick IP: 81.226.205.62




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
7 + 3 =