Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Rabatt från leverantör 2007-01-19 13:54
Hur bokför man rabatter som lämnas av leverantör? jag har gjort inköp i butik för 319,80:-
butiken lämnar rabatt på 239,80:-. Om jag drar ifrån rabatt från priset= 80:- så stämmer det inte överens med den moms som butiken specificerar. Jag vill bokföra som "kostnad utan faktura" . Skall jag gå in och bokföra rabatten på "Intäkter utan faktura"? isåfall hur gör jag det mot detta ver.nr?
 Skrivet av:  Stefan Svensson IP: 213.67.144.208



Svar: Rabatt från leverantör 2007-01-20 16:54
Du berättar inte allt. Du behåller momsen som butiken specificerat som en hemlighet.

Du måste släppa på hemlgheten innan Du kan få ett svar.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Rabatt från leverantör 2007-01-20 17:42
Oj. Det var en rabatt som heter duga.

Egentligen rätt oseriöst hanterat av säljaren.... men det är en annan femma!

Nu till det luriga, om jag förstått dig rätt:

Säljaren har gett dig ett kvitto där det står "319,80 kronor varav 63,96 MOMS" eller något liknande.
Du har då verkligen betalat 63,96 i moms och får då göra den konteringen i din bokföring.

Du bokför varans värde till kvittovärdet 255,84 och bokför samtidigt en erhållen rabatt om 239,80 och resultatet blir ett totalt uttag ur kassan på 80:-

Det är tillåtet sedan några år att säljaren efter ett köp avslutats ge rabatt, men då utan att minska MOMS-värdet, dvs det är tillåtet attt göra en riktigt dålig affår som säljare,

I det här fallet tvingas säljaren redovisa MOMS för ett fullt belopp, utan att ha fått in nästan några slantar alls.

Ett annat scenario är att du inte kan styrka vilken moms du betalat. Då är det du som ligger risigt till.... Du kan egentligen bara bokföra de MOMS-kostnader du har papper på!

I min värld är det här jäkligt skumt och rätt oseriöst!!!!

/ Lars B
/
/ Glad amatör, vars råd inte skall ses som juridiskt bindande.... :-)
/
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
9 + 4 =