Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ny BAS-kontoplan 2007-01-17 09:49
Jag tänkte använda mig av den nya BAS 2007-kontoplanen. Hur ska jag göra för att importera den i uni_bas och använda för 2007 års bokföringshändelser utan att allt från 2006 blir FUBAR?
Om jag bara kör importfunktionen under Registervård -> Kontoplan antar jag att jag kommer att få ett antal kontodubletter vilket gör det svårt att hålla reda på vilket av dem man ska bokföra på, och tar jag bort det gamla kontot så blir det väl fel med alla händelser för 2006?

/Konrad
 Skrivet av:  Konrad IP: 85.225.114.57



Svar: Ny BAS-kontoplan 2007-01-17 12:55
Innan Du gör något i den stilen - ta en säkerhetskopia.

Om Du importerar kontoplanen BAS2007, kommer Du att få in ett par tusen konton. Du kommer bl.a att få de "trevliga" kontona 8325-"Orealiserade värdeförändringar på derivatinstrument", 3991-"Konfliktersättning" plus en hel del andra som Du säkert inte använder så ofta.

Skillnaden mellan BAS2006 och BAS2007 (eller BAS2002) är inte alls så stor - Något enstaka konto har tillkommit, men detta förändrar inte Din bokföring. Ett gott råd - vänta till dess att Du har behov av ett konto innan Du skapar nya.

Om Du ändå vill importera, då går detta utmärkt. Det finns en spärr för dubbla konton, så det är bara till att importera på.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240



Svar: Ny BAS-kontoplan 2007-01-17 13:24
Jag hade inte tänkt importera hela planen utan den reducerade som heter "BAS 2007 för företag med förenklat årsbokslut". Den har bara drygt 100 konton, dvs nästan en halvering jämfört med vad jag har i uni_bas idag. Jag tror att jag högst använder mig av kanske 30 av dem (är mer en mikroföretagare än en småföretagare) så jag har länge funderat på att minska ner kontomängden för att det ska bli lite mer lättöverskådligt, och då tyckte jag denna version av BAS2007 verkade bra.
 Skrivet av:  Konrad IP: 85.225.114.57




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 5 =