Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bankkostnad 2007-01-16 11:33
Är nystartad och har skaffat en kredit på banken för att kunna göra inköp osv. Hur skall jag bokföra kostnaden för detta, inte räntan utan arvode och ett pantbrev? Någon som vet?
 Skrivet av:  Agneta IP: 81.228.43.29



Svar: Bankkostnad 2007-01-17 01:34
Hej!

Så här kan man förklara det hela:

Pantsättning innebär att du lånar pengar mot att banken får en del i ditt hus. Du har då fått stålar in på ditt konto (postgirot 1920) och har en motsvarande skuld till banken (med lite längre tidsperspektiv = konto 2390 eller möjligen 2351 fastighetslån). Har du inte aktiverat panten, dvs bara utverkat löfte från banken om ett lån mot en förutbestämd pant behöver du egentligen inte bokföra panten. Panten kan då ses som vilket kontrakt som helst, i det här fallet mellan dig och banken, om din rätt att någon gång i framtiden få ta ett givet lån.

Kostnaderna för att skapa pantbrevet är en bankkostnad av lite speciellt slag (konto 8490). I verifikattexten skriver du vad det hela avser.

Andra kostnader som är lite mer vanliga kan du bokföra som vanliga bankkostnader (6570).


Ta ett kort snack med din revisor om du inte får bitarna att falla på plats!


/Lars B
/
/Nöjd unibas-användare
/
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46



Svar: Bankkostnad 2007-01-17 17:28
Hej och tack, jag tog även till vara ett förslag som du tidigare givit när det gäller en broschyr, "bokföra o deklarera....." där jag fick mycket hjälp.

/Agneta
Ny användare
 Skrivet av:  Agneta IP: 81.228.43.29




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 2 =