Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Inför uppstart av företag 2007-01-12 15:20
Jag har under år 2002, 2003, 2004, 2005 och 2006 köpt på mig privata saker som är till en hobby verksamhet. Nu har det gått så långt att min hobby verksamheten skall bli mitt företag. Hur gör jag för att få in de produkterna till mitt företag så att de inte är mina privata längre? Tanken är att dessa produkter är saker som jag skall sälja i min verksamhet.
De produkterna blir mina demo produkter som jag skall visa upp. Alla kvitton har jag sparade. Kan man dra av moms som är inköpta innan mitt företag startades??
 Skrivet av:  Johan IP: 81.231.246.115



Svar: Inför uppstart av företag 2007-01-12 15:51
Hej!

Inventarier som man köpt tidigare och som man behöver för att kunna driva företaget, får tas upp som "egen insättning" i företaget och blir då företagets skuld till dig. Värdet skall vara det belopp som du skulle få om du krängde prylarna via öppna marknaden. Du får inte dra av MOMS på gamla köp, men å andra sidan behöver du då heller inte betala moms om du lyfter ut prylen ur firman vid ett senare tillfälle.

Dina demoprodukter (som kan ses som inventarier eftersom du inte skall sälja dem) kan du ta upp som förbrukningsinventarier och värderingen skall då följa samma princip som de övriga inventarierna. Om du ställer upp en avskrivningsplan för inventarierna så får du göra avdrag för alla kostnader. Alternativt, kan man också få räkna av förbrukningsinventarier mot årets vinst, men då accepteras bara föregående års inköp. Äldre inköp accepteras inte, såvida man inte lägger upp dessa på avskrivningsplan. Att du har kvar kvittona är suveränt! Det blir då så mycket lättare att bevisa för en eventuell skatterevisor att du är seriös!

Naturligtvis får du inte ha gjort skatteavdrag för dessa prylar vid något tidigare tillfälle....

/ Lars Bergström
/
/ Nöjd unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 9 =