Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Funderingar kring UNI_BAS och kontantmetoden 2007-01-11 14:53
Hej.
Jag håller just på att skicka in min ansökan om att start enskild firma på foretagsregistering.se. Jag har kollat på ert program och det verkar lovande... men jag har en fundering kring UNI_BAS och kontantmetoden. Jag tror att jag vill använda den men hur går det till i UNI_BAS standard? Jag vill helst inte välja UNI_BAS mini pga. att jag är allergisk mot årsavgifter om jag kan undvika dem. Går det överhuvud taget att bokföra enligt kontantmetoden i UNI_BAS Standard?

Det bästa för mig skulle nog vara om jag kunde köpa UNI_BAS mini till en engångsumma. Är det möjligt?

Jag är tämligen ny på det här med bokföring.

Tacksam för snabbt svar.
 Skrivet av:  Erik Strand IP: 81.216.209.214



Svar: Funderingar kring UNI_BAS och kontantmetoden 2007-01-11 15:27
UNI_BAS-mini har starka begränsningar (ändå finns där lite mer utrymme än i SPCS´s mostsvarighet).

UNI_BAS-standard är i princip lika enklet, men har betydligt större möjligheter.

I UNI_BAS-standard kan Du bokföra med antingen kontantmetoden eller fakturametoden.

För kundfakturornas del märker Du inte skillnaden alls mellan de olika metoderna. det enda är att Du direkt när Du skrivit ut en faktura, kan gå in på kunden och se fakturan dätr. Den BOKFÖRS dock inte förrän betalningen kommer in.

För leverantörsfakturor har Du i UNI_BAS-standard en valmöjlighet:
1)- Antingen noterar Du fakturorna när Du får dem genom att klicka på leverantören - ange belopp och fakturanummer UNI_BAS sköter konteringen. Fakturorna syns då på leverantören men bokföringen sker först när Du noterar betalningen.

2) - Det andra alternativet är att Du bokför fakturorna under fliken "Kostnader utan faktura" när Du betalar dem. Du måste då dock själv välja kostnadskonto och göra andra konteringar.

I alternativ 1 har Du två arbetsmoment, men Du har också fördelen av att se vilka fakturor som står på tur att betala.

I alternativ 2 har Du bara 1 moment, men det momentet är krångligare än de båda arbets -momenten i alternativ 1

Vilket alternativ Du än väljer så är det ändå oerhört mycket enklare i UNI_BAS än i något annat system.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 8 =