Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Lars B, In och Utgående moms samt eget kapital? 2007-01-08 20:28
I en tidigare fråga skrev Lars B följande:

"Låt se, MOMS-kontona.... Lägg in och utgående moms till konto 2010 vid årsskiftet. Eventuellt har du en del skatter och avgifter redan bokförda på kontot 2012., i så fall är det lämpligt att in- och utgående moms räknas samman på det kontot istället. 2012-skatterna skall sedan jämkas mot 2010- eget kapital."

Min fråga är nu: Vad har in och utgående moms med "Eget kapital" att göra? Momsen ska väl redovisas separat, och varför ska 2012-skatterna jämkas mot eget kapital?
"Eget kapital" är väl för att se hur mycket ("privata") pengar man tillfört/tagit ut ur företaget?

Vid årsskiftet flyttade UNIBAS automatiskt över 2018 till det nya året. Jag ville först flytta över dessa pengar till 2010, så hur gör jag nu?

Mvh Andreas
 Skrivet av:  Andreas Hansson IP: 217.210.234.130



Svar: Lars B, In och Utgående moms samt eget kapit 2007-01-08 22:35
Åhå... Tänker jag fel, eller ...

I en enskild firma är alla skatter privata, oavsett om det är frågan om MOMS-skulder eller skatt på lön eller andra skatter.

Om du i ditt företag har fått in mer MOMS-pengar än du betalat, så är det pengar som du disponerar, dvs eget kapital. Däremot skall du i din deklaration tala om hur mycket In- och utgående MOMS som firman hanterat och mellanskillnaden skall du som privatperson betala in till staten. MOMS-skulden adderas till din löneskatt och hanteras som vilken annan privat skatteskuld som helst. Därav kopplingen till eget kapital.

Du kan iofs räkna samman momsen på 2650-kontot för att se hur stor diff det är mellan in-och utgående moms, men i samma sekund som du betalar momsdifferensen till skattemyndigheten, så gör du de-facto ett eget uttag och det egna kapitalet påverkas.


Hoppas jag inte missuppfattat min revisor fullständigt !
I så fall får du uttala en del rituella svordomar över mig... :-)


När det gäller 2018-kontot så kan du göra en kompenserande transaktion den 31/12-06.


/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 10 =