Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Flera frågor från nybörjare 2007-01-08 10:45
Jag har nyligen laddat hem UNI-BAS för att se om programmet passar min verksamhet. Hittills är jag mycket nöjd, men när jag testar programmet genom att föra in en fiktiv bokföring för 2006 får jag massor med frågor. Till saken hör att jag är nybörjare på bokföring och tidigare haft hjälp av revisor. Har tidigare bara gjort så att jag samlar alla verifikationer och så har min revisor gjort hela bokföringen i samband med deklarationen. Vill nu försöka klara mig själv, och tanken är att lägga in bokföringen för hela 2006 i något lämpligt bokföringsprogram.
Jag undrar om jag kan få hyfsat enkla svar i detta forum eller om jag måste köpa programmet med ett års service först?
Svaren på frågorna har betydelse för om jag köper programmet eller inte. Men jag fyrar av några av frågorna så får vi se...

1) Jag har i förväg skrivit in verifikationsnummer på de händelser som förekommer under 2006. Om jag av misstag råkar bokföra en händelse före en som egentligen skulle komma före, stämmer inte verifikationsnumren med de jag skrivit i min pärm. Samma sak om jag gör ett fel och "dubbelbokför" en händelse, eller bokför en betalning på fel sätt. Detta kan jag bara ändra genom att göra en Motkontering, vilket sabbar hela verifikationsnumreringen.
Hade det inte varit käckt att verifikationsnumren anpassas efter datum på händelsen istället för i vilken ordning man för in dem?
Finns det något sätt att ändra verifikationsnumren i efterhand i programmet?
Eller finns någon möjlighet att helt makulera en felaktig post?
Måste verifikationsnumren stämma överens med de jag skrivit in på verifikationer i pärmen? (kanske onödigt dum fråga, men man vet ju aldrig...)

2) Jag lär mig just nu så mycket jag kan om programmet genom att bokföra i Testföretaget. Jag hade först tänkt att kunna starta ett nytt Testföretag i demon för att enbart kunna använda mig av mina "egna" kunder och leverantörer. Men det gick inte. Läser på något ställe att en licens gäller för EN användare för ETT företag, och jag gissar att så även är fallet med Testföretaget i demon.
Om det nu inte går att radera redan införd bokföring eller leverantörer/kunder, skulle det då inte vara idé att ha möjlighet att skapa sitt eget Testföretag i demon?
Många funktioner blir ju påverkade av de data som redan är införda, och det är kanske inte önskvärt när man vill prova de flesta funktioner före köp?

3a) Jag gör en del inköp i firman medelst företagskort knutet till min firmas bankkonto. En faktura från en leverantör blir således betald omgående vid beställning. Jag har i Registervården lagt in "Företagskort" med betalningstiden 0 dagar.
Är det riktigt att jag i detta fall bokför betalningsvillkoren som 0 dagar?

3b) Det kommer en faktura från banken för den kredit som jag utnyttjat på företagskortet. Skulden dras automatiskt från bankkontot i slutet av månaden. Om jag bokför denna faktura blir liksom kostnaden för det jag redan köpt (och betalt med företagskortet) dubbel. I instruktionsboken står att man ska bokföra köpet under "Kostnad utan faktura" och att det berör kontot "fordringar delägare". Jag har ju fått en faktura från säljaren, men har redan betalt den vid beställningsögonblicket (det sker vid flera köp över Internet).
Är det riktigt att jag trots fakturan från leverantören ändå anger i bokföringen att köpet är fakturalöst, och sedan istället bokför betalningen av företagskortet som en betalning för skuld till delägare - under "Betalning till leverantör"?

3c) Om jag gör enligt 3b, blir inte omsättningen ÄNDÅ dubblerad vid köp med kontokort?

3d) Ska jag istället strunta i att göra dubbel bokföring och hålla mig till enkel bokföring så länge jag håller mig under 1 miljon?
Är det i så fall ok att göra enkel bokföring i UNI-BAS standard, eller bör jag istället använda UNI-BAS mini?

4) Jag har inte hittat någon som helst information om hur jag betalar programmet vid köp. Det skulle vara önskvärt att det på informationssidan om programmen och/eller på nedladdningssidan tydligt står om det krävs kreditkort eller om det faktureras, och i så fall hur många dagar netto man har på sig att betala.
Hur betalar jag programmet?

5) Om jag köper programmet, förlorar jag då Testföretaget och därmed möjligheten att testa och göra fel utan att det gör något?

Jag har några hundra frågor till, men det här blev redan alltför långt och krångligt. Återkommer eventuellt med fler frågor om detta är rätt forum för att ställa dem.

Tackar på förhand gör /Kartis
 Skrivet av:  Kartis IP: 217.211.140.209



Svar: Flera frågor från nybörjare 2007-01-08 21:14
Det var inte lite frågor Du hade samlat på Dig - ska försöka svara på dem alla.

1) - ändring verifikationer. UNI_BAS erbjuder bättre möjligheter än de flesta program när det gäller att ändra verifikationer - allt går inte numer och datum står fast.

2) - Skapa ett eget Testföretag - jo så har de flesta leverantörerna det - vi hade det också så tidigare. vi kände oss ibland som galoppryttare med piskan i handen - "Köp nu - skynda dig köp passa på att köpa nu för snart går tesperioden ut!!!!"
vi var trötta på ryttarsitsen - testa i lugn och ro UTAN piska - det är vår melodi.

3a) 0 dagars kredit är kontant

3b) Kostnad utan faktura kan Du använda för alla inköp där Du inte vill använda leverantörsreskontran. Bokför man enligt kontantmetoden kan man lägga in alla inköp här.

3c - 3d - Nu spårar vi ur - varken UNI_BAS-mini, UNI_BAS-standard eller något annat bokföringsprogram som Du kan använda är "enkel bokföring" - alla program kör med "dubbel bokföring" - sedan kan dubbel bokföring vara lättare eller svårare - det är en annan fråga - UNI_BAS är alltid lättast!

4) information om köp. - Tryck på knappen "Köp UNI_BAS" där får Du all information. Du kommer så småningom fram till en sida där Du registrerar Dina företagsuppgifter under rubriken "Härmed beställes UNI_BAS" - fyll inte i någotr där om Du inte tänker köpa UNI_BAS. Men fram till den punten är allt bara information.

5) Testföretaget finns var till dess att du kastar bort det. Vi framtida uppdateringar ersätts programfiler och även testbolaget, men Dina datafiler påverkas aldrig av uppdateringar.








 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.240




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 2 =