Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Flera frågor från nybörjare 2007-01-08 10:45
Jag har nyligen laddat hem UNI-BAS för att se om programmet passar min verksamhet. Hittills är jag mycket nöjd, men när jag testar programmet genom att föra in en fiktiv bokföring för 2006 får jag massor med frågor. Till saken hör att jag är nybörjare på bokföring och tidigare haft hjälp av revisor. Har tidigare bara gjort så att jag samlar alla verifikationer och så har min revisor gjort hela bokföringen i samband med deklarationen. Vill nu försöka klara mig själv, och tanken är att lägga in bokföringen för hela 2006 i något lämpligt bokföringsprogram.
Jag undrar om jag kan få hyfsat enkla svar i detta forum eller om jag måste köpa programmet med ett års service först?
Svaren på frågorna har betydelse för om jag köper programmet eller inte. Men jag fyrar av några av frågorna så får vi se...

1) Jag har i förväg skrivit in verifikationsnummer på de händelser som förekommer under 2006. Om jag av misstag råkar bokföra en händelse före en som egentligen skulle komma före, stämmer inte verifikationsnumren med de jag skrivit i min pärm. Samma sak om jag gör ett fel och "dubbelbokför" en händelse, eller bokför en betalning på fel sätt. Detta kan jag bara ändra genom att göra en Motkontering, vilket sabbar hela verifikationsnumreringen.
Hade det inte varit käckt att verifikationsnumren anpassas efter datum på händelsen istället för i vilken ordning man för in dem?
Finns det något sätt att ändra verifikationsnumren i efterhand i programmet?
Eller finns någon möjlighet att helt makulera en felaktig post?
Måste verifikationsnumren stämma överens med de jag skrivit in på verifikationer i pärmen? (kanske onödigt dum fråga, men man vet ju aldrig...)