Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Krediterad faktura som blev betald 2007-01-03 09:24
Man är fortfarande ny som bokförare.. och nu råkade jag ut för något som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera.
Har skickat en faktura som var felaktig. Jag skickar iväg en kreditfaktura.
Kunden betalar nu fakturan iallafall fast han fått en kreditfaktura.
Jag kan ju inte registrera den fakturan som betald i unibas för den finns inte i min lista eftersom den är krediterad.. men samtidigt så har det kommit in pengar på banken som jag måste redovisa på något sätt.
Hur gör man detta bokföringsmässigt ??

Tacksam för förslag/svar.

Mvh
Patrik
 Skrivet av:  Patrik IP: 81.236.181.63



Svar: Krediterad faktura som blev betald 2007-01-03 11:55
Om du gjorde en kreditfaktura av misstag kreditera den så kan du göra en ny faktura som motsvarar kundens belopp.

Och strunta i den krediterade fakturan.
 Skrivet av:  Mikael IP: 80.244.76.104



Svar: Krediterad faktura som blev betald 2007-01-03 23:09
Hej!

Tyvärr, man kan inte bara strunta i bokföringsunderlagen, som Mikael antog, speciellt som det nu ligger ett överflöd av pengar på ditt konto.


Du kan hantera det hela så här:

Din (felaktiga) faktura har balanserats upp av din kreditfaktura, om jag förstått situationen rätt.

Den felaktiga inbetalningen (ökningen på ditt postgirokonto) kan balanseras mot en kortfristig skuld (ange i verifikattexten att det är en felbetalning från "Kurt Kurtsson AB").

När du betalar tillbaka pengarna så försvinner skulden, samtidigt som ditt postgirokonto återgår till sitt normaltillstånd.


Det finns säkert andra sätt att tackla problemet, men det här är nog det som är smidigast i ditt fall!


/ Lars Bergström
/Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 10 =