Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Kundfordringar 2006-12-30 22:50
Hej!
Jag bokför efter kontantmetoden men nu vid årskiftet vill jag lägga in de kundfordringar och leverantörsskulder som ska med på 2006. Problemet är 1510 och 2440. Hur öppnar jag upp dom från spärrningen?

Pontus
 Skrivet av:  Pontus IP: 81.231.230.149



Svar: Kundfordringar 2006-12-31 03:08
- Öppna ALDRIG upp 1510 (kundfordringar) eller 2440 (leverantörsskulder).

UNI_BAS är anpassat efter både kontantmetoden och fakturametoden. har Du kontantmetoden, ska Du efter nyår (systemet påminner Dig) gå till Databas/bokslut och trycka på knapparna "Bokför obetalda kundfakturor" och "Bokför obetalda leverantörsskulder". Genom detta kommer utestående fakturor automatiskt att bokföras. Något annat behöver Du inte göra.
Dessa knappar existerar inte om man bokför enligt fakturametoden. Den som bokför enligt fakturametoden behöver inte göra något alls.
(OBS tryck inte på bokslutsknappen än!! - se andra trådar om detta)
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131



Svar: Kundfordringar 2007-01-02 21:18
När ska jag då trycka på knappen? Jag måste ju få med momsen för december månad.
Jag redovisar momsen varje månad så detta känns omständigt att senare behöva gå in och göra rättelser till skatteverket.
 Skrivet av:  Pontus IP: 81.231.230.149



Svar: Kundfordringar 2007-01-02 21:57
Hej igen!
Mer scenario i det hela.
Väl funna knapparna för att bokföra resterande kundfodringar samt levfakturor.
Provar att trycka på dessa men programmet säger att det ej finns något att hämta.
Att svaret blir så för levfakturor är trovärdigt då jag inte matar in några lev fakturor där.
Men dock för varje kundfaktura som jag knackar in som jag samt kan följa i bevakning så får jag samma svar. Det finns inga kundfakturor att registrera. Måste jag styra det ifrån annat håll? Jag kan ej heller ange några värden på den sidan där knapparna finns.
 Skrivet av:  Pontus IP: 81.231.230.149




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 2 =