Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ingående Balans på 2440 2006-10-30 16:21
Jag tänkte ta över bokföring som börjar sitt bokföringsår den 1 September och nu sitter jag med den senaste balansrapporten från 31/8 och funderar.

Vi har kört så här.
Vi för har fört en leverantörsreskontra lokalt och vår revisor har i slutet på månaden tagit vår obetalda lista och bokfört den på 2440 för att sedan den första nästa månad vända denna.

Problemet är att jag inte kan ta in ib på 2440 eftersom det är ett spärrat konto (jag kan inte vända ut dom) och jag måste på något sätt använda den vändna obetalda listan annars kommer kostnaden att falla på september för fakturor som ska falla på augusti.

Så min fråga är hur ska jag göra (en tanke som slog mig nu när jag skriver är att tillverka ett temporärt lev.skulder konto typ 2444 som då inte är spärrat och bara använda den nu första gången) ?

Mvh Fredrik
 Skrivet av:  Fredrik IP: 85.224.68.165



Svar: Ingående Balans på 2440 2006-10-30 20:30
I UNI_BAS finns alltid ett konto reserverat och spärrat för kundreskontra och ett för leverantörsreskontra (normalt 1510 och 2440).

Vill Du göra manuella transaktioner för reskontraposter utanför det som Du registrerar via
kundfakturor/leverantörsfakturor/betalning från kund eller betalning till leverantör, måste Du, precis som Du föreslog, skapa ett separat reskontrakonto i ditt bokföringsprogram typ 1511/2441
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 90.224.38.131




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 10 =