Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Resekostnader 2006-10-04 09:30
Hur ska jag bokföra mina utlägg för resor. Nästan alltid är det kunden som ska betala mina resor men ofta lägger jag ut själv för biljetten. Hitills har jag itne bokfört dessa eftersom jag bara skickat dem vidare till kunden. Jag vill dock kunna lägga det på samma faktura och då måste jag ju bokföra det, eller hur.

Vilka konton ska jag använda?
Ska jag räkna också redovisa moms?

Hur ska jag göra för att det ska bli rätt och helt i slutändan inte bli någon skillnad i mina intäckter och utgifter.

/Staffan
 Skrivet av:  Staffan IP: 213.112.17.157



Svar: Resekostnader 2006-10-09 00:37
Du kan egentligen fakturera din kund hur mycket som helst för resekostnaden, även om det är jämra osnyggt att fläska till med alltför höga belopp, eftersom kunden kan bli sur!

Om kunden är medveten om att du tar betalt både för biljett och restid så är det OK. Du har ju de-facto förlorat en möjlig inkomstbringande tid när du nu istället tvingas sitta och skumpa fram på ett tåg..

Ta upp på fakturan vad du har gjort (ex-vis servicearbete 5000:- + 25% moms), och hur du tagit dig dit (ex-vis resor 1000 + 6% moms) och eventuellt (restidsersättning 4 tim 'a 350:- + 25% moms). Du skall i det läget INTE skicka med originalkvittona, de är din egendom och skall vara underlag / verifikat i DIN bokföring. Du kan däremot skicka med biljettkopior. Din kund använder din FAKTURA som SITT VERIFIKAT. Biljettkopian blir deras bedömingsunderlag om de skall godkänna fakturan eller bråka med dig... Lämpliga konton för din bokföring kan vara 3010 Varuförsäljning och 3550 Fakturerad resekostnad. Inkomstmomsen (utgående moms) skall också med och är 6 % för resor, konto 2612

Kostnaden som din firma har för biljettköpet bokförs som 5810 Resekostnader/Biljetter. Utgiftsmomsen (till staten Ingående MOMS) är konto 2642 för 6%-momsen.

Använder du bil, är det OK om du fakturerar exempelvis 30 kr/mil (se bara till att kunden är medveten om dina priser), men du får bara göra kostnadsavdrag för 18kr/mil, allt därutöver blir vinst i företaget och beskattas som sådan. Detsamma gäller om du tar ut milersättning från företaget. Allt utöver 18:-/mil kommer att läggas på din inkomst.

Har du enskild firma spelar det egentligen ingen roll om firman eller du själv får skatteeffekten, du ÄR ju firman! Smidigast är dock att alltid jobba med 18:-/mil rakt av. (18:-/mil gäller för år 2006)

OBS: Du kanske har en annan kontoplan med andra kontonummer....

Tips: Det här är information som man rätt enkelt kan läsa sig till i olika böcker om bokföring. Jag rekommenderar Björn Lundens "Bokföring" och "Enskild Firma". Kolla på www.blinfo.se. Det finns en uppsjö av böcker om bokföring ute hos bokhandlarna. Åsså finns ju alltid biblioteket....

/Lars B
/Nöjd Unibas-användare
/mina råd är inte på något sätt juridiskt bindande.... :-)
/
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.46



Svar: Resekostnader 2014-07-30 20:33
Tack! Vad händer om jag lägger på 25% för tågbiljetter istället för 6%….?
 Skrivet av:  Sue IP: 85.24.200.126



Svar: Resekostnader 2014-08-17 23:06
Öh, va?

Varför skulle du hitta på egna momssatser?
6% är moms på persontransporter.

Tar du ut mer moms så skall momspengarna i vilket fall skickas in till skatteverket, så den enda som blir glad av den feldebiteringen är skatteminister Borg. Du och din kund lär däremot drabbas av bryderier och onödiga telefonsamtal, omskrivning av fakturor och andra tidsslösande aktiviteter. Inget kul alls!

/ Lars Bergström
/ Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.66.179.42




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
4 + 4 =