Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

import av SIE 2006-09-14 20:19
Hej
Hittade inget sätt i Unibas för att importera SIE filer från SPCS.
Ni har en intressant produkt men om det inte går så måste jag tänka om.
 Skrivet av:  ph IP: 81.236.237.238



Svar: import av SIE 2006-09-15 08:18
Hela tanken med SIE (StandardImportExport) är klart lovvärd. Meningen är att man ska kunna "skyffla" data mellan olika ekonomisystem. Standarden är över 15 år gammal. Just SPCS som Du själv nämner deltog i utvecklingen av standarden.

Trots att många system redan på den tiden hade integrerade faktureringsprogram inriktade man sig tyvärr bara på själva bokföringsdelen. Detta är i vårt tycke ganska osmart eftersom man då lätt kan importera data som förändrar konto som visar t.ex kundfordringar UTAN att samtidigt ändra mostsvarande fakturauppgifter. Detta gäller både kundfordringar och leverantörsskulder. Det gäller förstås i lika hög grad även en integrerad inventariebok eller integrerade valutakonton.

M.a.o. SIE är bra - men har sina definitiva brister. Vi har i UNI_BAS inte tillåtit differenser mellan kunders konto i bokföringen och de samlade kundfordringarna i reskontran. Vi kan därför, på grund av att den som utvecklat standarden inte varit förutseende, inte importera SIE-filer. Vi kommer dock under hösten att göra en programuppdatering där vi kringgår bristerna i SIE genom att man manuellt hanterar transaktioner på just kund/leverantörs/Inventariekonton. För att Du fullt ut ska förstå vad vi tycker om SIE ber vi Dig att öppna en SIE-fil i t.ex Word eller Excel.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: import av SIE 2006-09-15 18:34
okay. Jag skall göra det. Förstod inte riktigt ditt skäl med att konton inte stämmer. Vill annars gärna få fram ett ert upplägg med att bokföring skall kunna ske utan att veta vad öresavrundning, eller annat har för kontonummer eller om det skall vara debit eller kredit är helt rätt! Tackar för det! Äntligen.

Många mindre företag, liksom jag själv (it-konsult), har inte så avancerade krav. Det mesta är återkommande. Men att kontera rätt, korrigera fel med jobbiga redigeringsverifikationer, behöva skriva ut (vem gör det annars längre) gamla verifikationer får att ha som mall är onödigt jobb. Det går åt mycket papper!

Lite gnäll
Använt SPSC-500 i fem år och köpte just Björn Lunden BL-Administration program med den saknade tyvärr möjligheten att skriva fakturor. Kostar 2000kr till. SPCS har väldigt underlig hantering och scrollning/klick. Samt det besynnerliga att verifikationer och likande sparas utan att jag ger accept med OK-knapp. Det blir många fel som skall korrigeras med kluddiga utskrigifter. Det borde gå att backa ett antal transaktioner om jag märker att det blev fel.
Det är inte fråga om att lura bokföringen utan att säg, 15% av alla transaktoner är säker fel.
Det blir kladdigt. Istället får man ta en säkerhetskopia innan en del jobb skall göras och backa tillbaka till den om det blit mycket fel. Tyvärr måste de övriga 85% matas in också då.

Kanske ert program är mer förlåtande? Skall prova så fort det går att importera lite riktig data.
 Skrivet av:  ph IP: 81.236.237.238



Svar: import av SIE 2006-09-21 18:39
Justering av felaktiga inmatningar går busenkelt att göra i Unibas, dessutom blir felen "snyggt" städade, så man slipper onödiga bokföringsrader. Därutöver finns en vettig spärrfunktion som gör att man explicit måste godkänna inmatningarna för att de skall läggas in i bokföringen. Rätt liten risk för misstag alltså.

Du har väl kollat in videon som finns på att ladda hem längst ned på Unicells hemsida?

/Lars B
/Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.199.103.100




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 10 =