Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

registervård? 2006-09-14 19:41
Har en fråga ang. registervård!
Jag har råkat skriva in nummer i leverantörsnummer rutan vilket jag nu insett är dumt då det är svårt att hålla i huvudet vilket nummer varje leverantör har hur gör jag för att ändra till namn istället. Jag har försökt att byta och trycka på spara knappen i registervården men det går ej!
Mvh /JZ
 Skrivet av:  Johan Zackrisson IP: 213.66.25.168



Svar: registervård? 2006-09-15 08:01
Leverantörsnummer, kundnummer, artikelnummer, kontonummer etc är sådana koder som inte i något bokföringsprogram går att ändra.

Dessa "koder" gör att systemet hittar och kan koppla ihop t.ex order/fakturor/statistik/betalningar med respektive kund. Ändrar man kundnummer rakt av kommer systemet inte att kuna hitta de fakturor som finns med detta nummer. Så är det i alla system.

I UNI_BAS finns ett antal "verktyg" som är tillgängliga för kunder med serviceavtal. Det finns verktyg för just byte av dessa "koder". Detta verktyg går då in och ändrar på alla de ställen där den ändrade koden används. Du måste stå i telefonkontakt med serviceavdelningen för att kunna använda verktyg - ring så fixar vi detta.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: registervård? 2006-09-15 11:43
Till Unicell:
Kanske lite dumt att använda ett värde som inte är av datatypen integer som primärnyckel. Man brukar ju använda ett id-nummer med identity seed som är dolt och unikt kopplar data mellan tabellerna. Känns lite som om det är medvetet gjort för att kunna få ut lite mer supportpengar...

UNICELL´s kommentar:
Kanske lite dumt att skriva ett inlägg som inte alla läsare förstår. Den enda mening som alla säkert förstår är Din misstanke om att vi försöker höja våra intäkter för serviceavtal.
Ett serviceavtal för UNI_BAS kostar 35:- kr pr månad. Det finns knappast någon av våra kollegor i branschen som ligger lägre i pris - de flesta tar ut minst dubbelt upp. Vore det så som Du befarar, då behöver vi inte gå via knep med "id-nummer med identity seed " - Vi skulle bara behöva följa branschens hutlösa prissättning.
 Skrivet av:  Conny Persson IP: 194.237.186.115




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 10 =