Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Ändra faktura 2006-09-11 23:55
Har bokfört en felaktig faktura.

När jag skall "ändra" denna under övrig bokföring, går det ej att ändra kontot 1510 (kundfodringar) eftersom programmet meddelar att kontot är spärrat. Hur får jag funktionen "ändra" att fungera med detta konto? Hur löser jag upp denna spärr?

Peter
 Skrivet av:  Peter IP: 85.225.209.143



Svar: Ändra faktura 2006-09-12 01:50
Helt riktigt - UNI_BAS har spärrat detta konto (även 2440). UNI_BAS har spärrat dessa konton bara för att det inte ska bli fel. Försök därför inte ens att låsa upp spärren!

En faktura är en del av det som kallas reskontra. Ett fel i reskontran (fel på en faktura) ska man därför inte rätta till i bokföringen - ett fel i reskontran ska förstås rättas till i just reskontran. Detta gör man genom att skriva en kreditnota.

Rent allmänt kan sägas att om UNI_BAS som i detta fall spärrar ett visst konto då finns det säkert en god anledning till spärren. Om man inte förstår varför spärren finns - då ska man inte försöka ta bort den. Samma sak gäller om UNI_BAS i något sammanhang föreslår att man ska använda ett visst konto - då ska man inte ändra konto med mindre än att man är helt säker på vad man gör.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.229.118.130




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 7 =