Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Konto spärrat 2006-08-26 14:45
Jag har en fråga jag kan sätta in pengar på kontot Kassa dvs 1910 men jag kan inte ta pengar från det konto till tex inköp av kontors matrial utan får det fel komandot "kontot spärrat! Du kan därföör inte använda kontot här. Vill du ta bort spärren kan du göra detta i Databasmodulen/kontouppgifter." Men jag hittar igna spärrar där hur ska jag göra? jag använde bara uni_bas.

Tack för hjälpen för hand.
/Henke
 Skrivet av:  Henrik IP: 82.197.243.107



Svar: Konto spärrat 2006-08-26 19:01
Man kan manuellt spärra ett konto genom att gå till Registervård/kontoplan och där kryssa i rutan "Spärra kontot".

Om man anger ett konto som kundreskontrakonto eller leverantörsreskontrakonto, då spärras kontot automatiskt. Skulle så inte ske, riskerar man ju annars att få en oönskad differens mellan totalen av fakturorna i systemet i förhållande till motsvarande konto i bokföringen.

Om Du har serviceavtal råder vi Dig att kontakta serviceavdelningen för att klara ut detta.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.251.207



Svar: Konto spärrat 2006-08-27 15:19
Jag har inte service avtal. jag har precis börjat med bokföring. Jag kan inte fortfarande inte för så varför 1910 konto är spärrat. I mitt företag så tar jag ändas imot kontant betalning via kontantfaktura från privat kunder så ledes för jag pengar som ska in under Kassa. därifrån så händer det att jag köpa diverse tex kontors matrial för pengarna som finns i Kassan. Jag har hittat den lilla bocken som sitter fram för Kassa kontot under spärra konto och den går inte at bort. Uni_bas marknads för sig som det enklaste bokföringsprogramet på marknaden. Men det verkar det inte vara... Är jag helt sten dum? Jag har testat några andra bokförings program och där har denna del funkat varför gör den inte det här? Jag förstår inte svaret från Uni_cell och kan man bara åtgärda detta om man väljer service avtal, är inte detta något som ska funka från början?

Tacksam för svar.
/Henrik
 Skrivet av:  Henrik IP: 82.197.243.107



Svar: Konto spärrat 2006-08-27 20:15
1. Man kan frivilligt välja att teckna ett serviceavtal. Den som väljer att betala 35:- kr per månad för att få fri tillgång till hjälp ska förstås få den hjälp man behöver. Å andra sidan, om man anser att man inte behöver hjälp, då slipper man betala 35:- kr per månad, men måste då klara sig på egen hand. Vi tycker att detta är rättvist och enkelt och vi skäms inte för vårt låga pris på denna service.

2. Konto 1910 så som Du beskriver det har inte låst sig av sig själv. Antingen har Du själv markerat att kontot ska spärras. Du får då ett klart och entydigt meddelande från UNI_BAS (precis som Du själv skriver i Ditt inlägg): "Vill du ta bort spärren kan du göra detta i Databasmodulen/kontouppgifter."

3. Det finns ett läge där UNI_BAS automatiskt spärrar ett konto: Om Du anger att detta konto är ett reskontrakonto. Du har då angett detta helt och fullständigt felaktigt helt mot alla bokföringsregler och det är nog så att Du behöver hjälp. UNI_BAS har först föreslagit ett annat kontonummer 1510/2440 som reskontrakonto, men Du har i så fall ändrat den uppgiften. Hade Du inte ändrat den uppgiften hade allt gått perfekt. Du behöver i detta fall hjälp. Den hjälpen kan Du få från oss på samma villkor som alla andra. Antingen tecknar Du ett serviceavtal (400:- kr + moms vilket är 35:- per månad) eller så betalar Du service per timme. Vi har trots allt gett Dig svaret på Din fråga här ovan.

UNI_BAS är marknadens absolut enklaste bokföringsprogram. Men det är klart att om UNI_BAS föreslår ett kontonummer någonstans, om man i det läget ändrar det som UNI_BAS föreslår, då kan man i vissa lägen "stöka till det". Vi vill förtås hjälpa alla, men vi måste göra någon skillnad på den som har avtal och den som valt att avstå från avtal.

Vi har svårt att bedöma våra kunders bokföringskunskaper och vill därför inte tvinga våra kunder att teckna serviceavtal. Känner man på sig att man är mindre duktig på bokföring, då bör man förstås välja att teckna ett serviceavtal.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.254.72




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 10 =