Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Hur att bokföra.... 2006-08-14 11:31
....grejer som jag köpt innan min firma registrerats. Jag köpte tex en dator som bara skulle vara "min" av en privatperson, jag har ju kvitto men denne är ju inte momsreg. skyldig. Hur ska jag bokföra den i efterhand? Får man dra av sådana kostnader vid ett senare tillfälle?
 Skrivet av:  Pernilla IP: 62.20.192.124



Svar: Hur att bokföra.... 2006-08-17 00:44
Prylar som köpt innan firmabildandet bokförs som ingående värden (tillgången "inventarier" i ditt fall) och exakt lika stort belopp bokförs som egen insättning (2018, ett skuldkonto, företagets skuld till dig som privatperson). Kvittot duger för bokföringen. Momsen kan du inte göra något åt, men å andra sidan är ju skulden till dig inkluderande momsen, så det spelar egentligen ingen större roll i det långa loppet.

Allt eftersom åren går och du tjänar in pengar på firman kan du göra uttag motsvarande skulden (konto 2013) och så småningom har du fått tillbaka dina pengar. Du har då pengar i näven, en dator på firman och alla är glada och nöjda... Under tiden så gör du avskrivningar som motsvarar datorns värdeminskning och den "förlusten" minskar firmans vinst.

Faktum är att alla slantar som du tjänar på firman (=vinsten) kan/skall ges till ägaren. Det är tom så att det -förutsätts- att all vinst tas ut av ägaren och man skall därför skatta för vinsten även om man INTE "tar ut den". Du har ju de-facto full tillgång till pengarna (firman är ju din egen!) och du får/skall använda vinsten för ditt välbefinnande.

/Lars B
/Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.117



Svar: Hur att bokföra.... 2006-08-17 14:54
Hej! Tack för dit svar, det kontot, 2018, var det väl kan jag inte hitta i mon kontoplan. Kan det bero på att jag inte har eu-kontoplanen? Vad tror Du jag ska välja istället?
Hur att göra om jag köpt ngt av en privatperson och ämnar sälja det i företaget, kan väl inte ta ingående moms på det? Eller? Eller om jag har ngt som jag skaffat för länge sedan och kan sälja det i firman, jag har ju inget kvitto på att jag köpt in det!!
 Skrivet av:  Pernilla IP: 62.20.192.124



Svar: Hur att bokföra.... 2006-08-21 19:18
Saknas ett konto kan man i Unibas busenkelt skriva in ett eget kontonummer. Det finns fördefinierat tusentals kontonummer i den "riktiga" baskontoplanen, varav Unicell har lagt in några av de mest använda i sitt utdrag. När du skriver in ett eget nummer, så se till att använda samma nummerkonvention som i basplanen, annars ställer du till oreda för revisorn. Vissa nummer sitter i ryggmärgen och använder man "fel" nummer blir alla förvirrade. Du kan Googla på "Baskontoplan" så får du flera napp. Jag rekommenderar dig att köpa en bokföringsbok, t.ex. frän Björn Lunden, WWW.BLINFO.SE. Deras bok "Bokföring" rekommenderas, då den är hyfsat informatio och sympatiskt prissatt. Den här sortens litteratur är dessutom 100% avdragsgill.

När det gäller gamla prylar utan inköpskvitto så är jag tveksam om du skall sälja dem via firman. Man kan göra det, men bokföringsmässigt blir det konstigt. Du kanske kan skapa ett pro-forma-kvitto till dig själv och bokföra det hela som en skuld till dig/ägaren och ett motsvarande tillskott i varulagret.

OBS! Kolla vad revisorn säger! Jag har inte torrt på fötterna när det gäller det här!

Själv skulle jag (om jag sålde det via firman) sälja det rakt av och ta upp intäkten som 100% reavinst utan att bråka om hur mycket det kan ha varit värt i "ägartillskott" eller vilket avskrivet värde det kan ha haft etc. Man "förlorar" momsavdraget och får skatta för försälningsbeloppet. That's it!.

Dessutom, ursprungligen köptes det ju in innan du hade firma och alltså klassas det formellt sett som ett inköp för för eget bruk! I och med att det så får/skall du heller inte göra avdrag för inköpet.

Ett annat sätt är att använda www.blocket.se för att kränga gammalt junk. Du säljer det då som privatperson till en annan privatperson.

Men, som sagt, kolla med revisorn innan du säljer prylarna.

/Lars B
/Nöjd Unibas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 213.67.229.117



Svar: Hur att bokföra.... 2006-08-30 22:12
Tack snälla för Ditt svar, som Du kanske sett så fick jag ett ytterligare problem......inte lätt att vara "blåbär"!
 Skrivet av:  Pernilla IP: 81.229.106.60



Svar: Hur att bokföra.... 2009-08-03 09:59
Hej!Jag jobbar som frisör och har eget firma.Jag åkte utomlands på semestern och jag köpte mig några saxar och borstar.Jag betalde i landets valuta(ron)och jag undrar om man kan drar av momsen?Jag är ny i detta så bättre fråga innan man gör nåt dumt.
Tack på förhand
vh Monica
 Skrivet av:  monica neacsu IP: 83.176.197.250



Svar: Hur att bokföra.... 2009-08-03 11:31
Hej Monica!
Egentligen är det här en ny frågeställning och kunde ha krävt en egen tråd, men här är ett svar i alla fall:

Ditt problem: Är det frågan om mycket pengar? Förmodligen blir det smidigast att strunta i det hela.... Du har nämligen betalat in "moms" till ett annat lands skatteverk och du skall då begära tillbaka slantarna från inköpslandet. Det blir stökigt och tar en hel del tid för alla inblandade!

Läs mer i skatteverkets brochyr "Moms vid utrikeshandel" - "SKV 560".

För egen del skulle jag anse köpet som "privat" och med kvittot som verifikat bokföra en egen insättning på det beloppet, och därmed använda de "privat inköpta" saxarna i firman.... -ej momsavdragsgilla!

Kanhända att någon annan här på forat har en annan åsikt...

/ Lars B
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 79.138.119.4




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 10 =