Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokslutsmetoden 2006-07-31 12:23
Hej! En liten fråga från ett "blåbär". Ska bokföra enl bokslutsmetoden och vet inte hur det ska fungera i UNIBAS. Om jag fattat rätt så innebär det att jag bokför fakturan först när jag betalar den, försökte med detta men får till svar att fakturan inte är registrerad. Vet inte hur jag ska göra. Ska jag registrera fakturan först och betala den precis efter?? Eller kan man på något sätt hoppa över registrera faktura??
 Skrivet av:  Pernilla IP: 62.20.192.124



Svar: Bokslutsmetoden 2006-07-31 16:02
- Det finns inga "blåbär"!

Bokslutsmetoden (eller kontantmetoden som den också heter) innebär att bokföringen sker först i samband med betalning.

Bokslutsmetoden i UNI_BAS innebär däremot INTE att Du måste "hemlighålla" fakturor fram till betalningstillfället - tvärtom - redan när Du får (eller skickar) fakturan vill UNI_BAS veta att den exixterar. Annars kan ju UNI_BAS inte tala om för Dig när det är dags att betala den (eller om det är en kundfaktura när kunden förväntas betala den).

Du registrerar alltså fakturan när Du får den. UNI_BAS väntar med själva bokföringen till dess att Du markerar att fakturan betalats - då kommer bokföringen automatiskt.

Arbetssättet är detsamma oavsett om Du använder fakturametoden eller bokslutsmetoden. Det enda som skiljer är tidpunkten Då UNI_BAS bokför fakturan. Oavsett bokföringsmetod finns alltså fakturorna i reskontran från det att Du registrerat den (när Du fått den).
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 9 =