Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Periodisering av kostnad 2006-06-19 15:57
Jag undrar hur jag bokför hyra som jag betalt ett antal månader i förskott men vill dela upp för varje månad.
 Skrivet av:  Magnus IP: 212.75.87.112



Svar: Periodisering av kostnad 2006-06-19 16:09
Det finns ingen automatik i UNI_BAS för detta. Du är "först på plan" som frågar efter denna funktion i UNI_BAS. Det finns f.n. inga planer att skapa den möjligheten i UNI_BAS.

Däremot kan man ju självfallet lösa detta manuellt. Ska t.ex fakturan fördelas på 3 månader - skriv en notering om att fakturan fördelas på 3 månader på fakturan - gör sedan 2 kopior av fakturan. Använd dessa 3 dokument som verifikationer och bokför en tredjedel på vardera 3 olika verifikationer med 3 olika datum 1/7, 1/8 och 1/9.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Periodisering av kostnad 2006-06-19 22:21
Jo visst kan man göra så, men jag betalar ju hela hyran nu i förskott, vilket måste motkonteras på något konto. Sen bokför jag varje månad själva hyreskostnaden när den uppstår. Min fråga blir då, vilket konto motkonterar jag nu när jag betalar hyran i förskott?

UNICELL´s kommentar:
Detta är då en ren kontofråga, som vi egentligen inte ska svara på (men prova med 1710 Förutbetalda hyreskostnader)
Tumregel - Om svaret på Din fråga är detsamma oavsett vilket program Du använder - då är det revisorn som ska svara på frågan.
 Skrivet av:  Magnus IP: 81.235.131.73




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 10 =