Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Automat kontering 2006-05-29 00:44
Hej, jag håller på att utvärdera Uni-Bas och undrar om det finns en funktion för att exvis automatisera vissa repetetiva verifikat, tänker framför allt på momsrapport och moms-betalning/utbetalning. Har letat både i forum och dokumentation utan att hitta något.

Tack

Roger
 Skrivet av:  Roger IP: 80.216.100.148



Svar: Automat kontering 2006-05-29 16:38
Användningsområdet för vanliga automatkonteringar så som Du beskriver det är i praktiken ganska liten. Löner är kanske den transaktionstypen som är mest använd för automatkontering. Utöver detta känns de flesta automatkonteringar som lite krystade. Detta gäller då traditionella automatkonteringar.

I UNI_BAS har vi en annan form av automatkonteringar. Cirka 90 % av alla transaktuioner somDu gör i UNI_BAS sker med hjälp av automatiska transaktioner:
Alla Dina egna fakturor konteras helt automatiskt (moms, försäljningskonton , öresavrundning etc).
Dina leverantörsfakturor konteras helt automatiskt (kostnadskonton och moms)
På övriga transkationer konteras moms automatiskt.

Eftersom så mycket konteras med automatik i UNI_BAS, känns traditionella automatkonteringar lite överflödigt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: Automat kontering 2006-05-29 18:42
Det är helt rätt att göra automatiska verifikat av de faktiska händelserna. I samma anda kanske det skulle kunna gå att göra en automatisk kontering av momsrapporten?
Den återkommer ju varje månad.
MVH
 Skrivet av:  Roger IP: 80.216.100.148



Svar: Automat kontering 2006-05-29 19:12
Du talar om "Momsrapporten" - jag är inte säker på om Du verkligen mnar momsrapporten. Den rapporten har inte med automatkonteringar att göra - Gå till
Rapporter/Bokföring och tryck på knappen "Momsrapport" Där får Du rapporten UTAM någon kontering över huvudtaget.

Du kanske menar den kontering som mång gör varje månad för at "nollställa" momskonton. Vi har berört detta tidigare här i forum:
"Först och främst finns det 2 olika "skolor" i detta ämne.

1: Precis som Du föreslår i Ditt alternativ 1 - dvs Du bokar bort den redovisade momsen, men får då vid ny utskrift av momsrapporten bara nollor i rapporten.

2: Gör alla momsredovisningstransaktioner mot kontot 2650 som heter just "Redovisningskonto för moms". Töm alltså inte 2610 och 2640 varje månad. Tömning enligt denna modell sker först vid bokslut. Du kan med denna modell skriva ut momsrapporten hur många gånger som helst och den ser likadan ut varje gång.

Däremot blir Ditt alternativ 2 alltid fel - om Du skall boka av momsen skall det antingen göras vid bokslut eller i samma månad.

I båda alternativen bör själva utbetalningen/inbetalningen av moms konteras mot 2650. Ditt alternativ 3 blir rätt om Du bokar in/utbetalningar mot 2650.

Det finns som sagt 2 skolor i detta - till och med hos oss internt är vi oeniga.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.229.118.248



Svar: Automat kontering 2006-05-29 22:25
Ursäkta, jag ser att jag skrev lite för kortfattat.
Mitt förslag till automatisering av momsadministrationen skulle vara ungefär som att låta en momsrapport få liknande bokföringsstöd som en faktura dvs:
- När man tagit ut en momsrapport skulle man få ett alternativ att utifrån momsrapporten skapa ett verifikat (månadsvis eller årsvis beroende på rapportens täckning)
- Programmet skulle då dels skapa ett momsverifikat men dessutom lägga upp en transaktion på förväntade in/ut betalningar.
- När man sen gör sin momsutbetalning (eller får tillbaka sina momspengar), får man välja vilket momsverifikat som in- eller utbetalningen ska hänföras till (rätt in/ut belopp kan då kontrolleras) och in/utbetalnings verifikatet kan också skapas automatiskt

Förstår att detta kanske inte är någon större vinst för de som väljer årsredovisning, men för månadsredovisning skulle det underlätta. Ni har säkert många andra förslag som kanske ger mer, men jag har i alla fall försökt förklara vad jag menade....

Hälsningar
Roger
 Skrivet av:  Roger IP: 80.216.100.148




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 4 =