Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

ändring av datum 2006-05-22 09:03
Hej
Jo jag skrev tidigare en fundering kring ändring av datum på ett verifikat,och jag läste liknande frågor i forumet och försökte göra som det stod där.Jag vet inte om jag har lyckats för det står en massa olika .nedan tillägg osv.Hur vet jag att verifikatet är + - 0 så att säga.Att det inte påverkar intänkterna på något vis?
Vore tacksam för hjälp
/Linda
 Skrivet av:  linda IP: 194.18.97.138



Svar: ändring av datum 2006-05-22 10:19
Man kan ändra verifikationer i UNI_BAS. det som är bra med ändringsfunktionen i UNI_BAS är ju att man "stannar" inom samma verifikation - d.v.s inte som i många andra system där man måste göra ändringen i en ny verifiktaion med ett nytt verifikationsnummer.

Ändringen (Registrera/Övrig bokföring/Ändra) går till så att man klickar på den felaktiga raden. Raden kommer då automatiskt att motbokas. - Hade man t.ex tidigare felaktigt tagit ut 100 kr från kassakontot (krediterat kassa) - då betyder motbokningen att man lägger tillbaka 100 kr i kassan (debiterar kassa).
Om man på detta sätt klickar på samtliga rader i en verifikation, då har man motbokat (tillintetgjort) samtliga rader. Resultatet av detta blir detsamma som om ingenting hade hänt eller som om verifikationen är utsuddad eller inte fanns.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
3 + 6 =