Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

betalkonto och momsfritt 2006-05-07 14:24
2 frågor. kanske dumma...
1. Jag är musiker och har ett konto som heter 3019 Artistframträdande i min kontoplan. Artistframträdanden är momsfria. När man skapar ett nytt konto kan man ju välja om det ska vara betalkonto eller ej samt om det ska vara spärrat. Jag förstår inte dessa val och vad de får för konsekvenser bokföringsmässigt. Blev inte mycket klokare av att läsa manualen heller. Ska mitt 3019-konto vara betalkonto eller spärrat?

2. Jag tänkte sedan lägga upp en artikel med samma namn knutet till ovanstående konto. Under Registervård-->Artiklar finns ett antal försäljningskonton nere i högra hörnet förifyllda. Var ska jag fylla i mitt 3019-konto? I alla rutor eller i bara en? Eller ska jag inte ändra dem alls?
 Skrivet av:  mattias IP: 213.100.44.99



Svar: betalkonto och momsfritt 2006-05-07 16:05
Nej 3019 skall varken vara spärrat eller markerat som betalkonto.

Spärrade konton.
I UNI_BAS har man ett konto i bokföringen för kundfordringar (och ett för leverantörsskuler) s.k reskontrakonton. I UNI_BAS har man också en förteckning över de fakturor man skickat till sina kunder (och fått från sina leverantörer). När man registrerar en faktura (kund- eller leverantör), då bokförs ju detta automatiskt. På så sätt ska det inte uppstå någon differens mellan kontot och de fakturor som finn registrerade. Det ska ju vara samma total belopp på båda ställena. DÄRFÖR är dessa konton spärrade för manuell bokföring i UNI_BAS.
Sedan kan det ibland finnas anledning att man själv vill förhindra att man av misstag bokför på ett visst konto - spärra då kontot.

Betalkonton
Om man går till Registrera/kostnad utan faktura, då frågar UNI_BASförst från vilket konto man har tagit pengarna som man betalat med. Just då visas i kontorutan bara de konton som är markerade som betalkonton. Förutom normala betalkonton som UNI_BAS med automatik markera som betalkonton, kan det finnas anledning att markera t.ex kontot "Egna insättningar" eller Kontot för kreditkort eller andra konton som man ibland betalar från. Det är ju lättare att välja mellan bara betalkonton än att välja i hela kontoplanen.

Momssats på 3019
Du använder 3019 som bokföringskonto för Dina Artistframträdanden. Markera då detta konto med momssats 0 "Ingen moms".

På artikeln finns 4 rutor med kontonummer för försäljningskonto.
1 - Momspliktig försäljning
2 - Momsfri försäljning
3 - Försäljning ino EU
4 - Försäljning Export
I Ditt fall kan Du säkert skriva 3019 i alla 4 fälten. Risken är bara den att om Du om 3 år gör ett framträdande i Norge och om 5 år ett i Danmark, då lovar jag att Du inte kommer ihåg att gå tillbaka och lägga in rätta konton i fälten försäljning EU respektive Export. Då ringe Du kanske hit och klagar på att programmet bokför fel - Bättre att göra rätt från början.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: betalkonto och momsfritt 2006-05-07 16:40
tack för det utförliga svaret! förstår mer nu.
men menar du alltså att det är bäst att inte ändra försäljningskontona alls? eller ska jag skriva in 3019 i någon ruta?
 Skrivet av:  mattias IP: 213.100.44.99



Svar: betalkonto och momsfritt 2006-05-07 19:29
Skriv 3019 i rutan för momsfri försäljning.
På artikeln för Artistframträdande anger Du att artikeln är momsfri. Då blir allt rätt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.229.118.248



Svar: betalkonto och momsfritt 2006-05-07 23:40
Tack för svaret. Men det blir tyvärr inte rätt. Har angett 3019 i rutan för momsfri försäljning och valt Momssats "Ingen moms" på artikeln. När jag sedan tittar i Bokföring-->Spåra verifikat har det bokförts på konto 3010 Försäljning i alla fall. Så ska det väl inte bli? Eller har jag fattat fel?
 Skrivet av:  mattias IP: 213.100.44.99



Svar: betalkonto och momsfritt 2006-05-08 14:29
Woops!
Du har rätt och programmet har fel. Detta är nu korrigerat. Ladda ner på nytt så blir det rätt.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7



Svar: betalkonto och momsfritt 2006-05-08 18:58
tackar. det var snabbt fixat!
 Skrivet av:  mattias IP: 213.100.44.99



Svar: betalkonto och momsfritt 2006-05-08 21:13
nu svarade jag innan jag hunnit testa... jag har serviceavtal och försöker använda den nyss hemladdade uppdateringen av Uni_Bas. min uppdateringskod fungerar inte. måste man få en ny?
 Skrivet av:  mattias IP: 213.100.44.99



Svar: betalkonto och momsfritt 2006-05-08 21:21
Uppdateringskod kan du förstås inte få här på forum
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.229.118.248




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
6 + 10 =