Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

utbetalningsavgift 2006-05-07 02:18
Av någon outgrundlig anledning fick jag betalt från en kund via en utbetalningsavi från PlusGirot istället för via mitt bankgiro. För att få ut pengarna måste man betala en avgift.
Fakturan är registrerad som vanligt under kundfakturor i Uni_Bas. Men pengarna som kommer in på mitt konto är ju fakturabeloppet minus PlusGiro-avgiften. Hur ska man göra i Uni_Bas när man markerar den som betald för att det ska bli rätt?
 Skrivet av:  mattias IP: 213.100.44.99



Svar: utbetalningsavgift 2006-05-07 11:27
Du tänker säkert inte kräva kunden på den avgift Du fick betala - fakturan ser Du därför som betald.

Gå till registrera/betalning från kund. Välj faktura som vanligt och acceptera beloppet (restbeloppet) som UNI_BAS föreslår. Välj kontot där Du satte in pengarna som betalningskonto.

Gå därefter till Registrera/Övrig bokföring och tryck på knappen "Ändra" i nederkant.
Klicka på den senaste verifikationen och ändra inbetalningen på det kontot där Du satt in betalningen. Ange samma betalningskonto och sedan nettobloppet (det beloppet som Du verkligen satte in). Differensen (avgiften) bokför Du nu på t.ex kontot för öresavrundning.

I nästa version kommer det en liten knapp på betalningsbilden "Full betalning". Den differens som då uppstår när kunden inte betalar fullt ut kommer, vid ett ryck på den knappen, automatiskt att bokföras på det konto som man kan ange för detta ändamål. Kunder med serviceavtal får förstås tillgång till den versionen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 9 =