Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Faktura utan moms 2006-05-03 16:34
Hej!

Hur skriver/skapar jag en faktura utan att programmet lägger på moms? Fakturan ska till ett företag i Danmark, därför igen moms.

Tack på förhand!

Helena
 Skrivet av:  Helena IP: 213.66.133.4



Svar: Faktura utan moms 2006-05-03 16:53
Svarar mig själv igen... Kom till slut på att jag reglerar det genom att ange momssats redan på artikeln... Tror det ska funka nu :-)
 Skrivet av:  Helena IP: 213.66.133.4



Svar: Faktura utan moms 2006-05-03 19:14
Det finns ofta flera sätt att lösa samma problem. Vissa sätt är bra - andra mindre bra.

Ditt sätt att lösa försäljning inom EU kommer tyvärr att innebära att bl.a Din momsrapport blir felaktig.

Gör så här:
På varje kund kan man välja om kunden är Svensk, EU-kund eller Exportkund. På en Dansk kund anger Du att kunden är EU-kund. Därmed faktureras kunden momsfritt.

På varje artikel kan Du sedan ange försäljningskonto för försäljning till svenska kunder (Momspliktig försäljning), Du kan också ange försäljningskonto för försäljning till EU-kunder och slutligen försäljningskonto för försäljning till kunder utaqnför EU (exportkunder).

Har Du gjort på detta sätt kommer både fakturor, bokföring och momsrapport att bli korrekta.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.229.118.248



Svar: Faktura utan moms 2006-05-03 19:24
...och än en gång svarar jag själv...

Enklare att ändra redan på kunden... Hade missat att markera kunden som EU och momsfri under registervård/kunder. Eller så hade jag ändrat och sen ändrat tillbaka av misstag. Minns inte... dundermiss :-)
 Skrivet av:  Helena IP: 213.66.133.4




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 4 =