Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Eget kapital 2006-04-25 14:01
En riktig nybörjarfråga, eller egentligen två. Alla de konton som vi använde på "starta eget" kursen verkar inte finnas i uni_bas. Tex eget uttag och egen insättning. Det jag hittar är ett konto som heter "fritt eget kapital". Det jag ska göra är att bokföra utgifter för företaget som jag har betalat ur egen ficka tidigare. Min första tanke var att göra en egen insättning (även i verkligheten till mitt affärskonto) och sen betala fakturorna som vanligt men skicka pengarna tillbaka till mig som privatperson. Men det känns inte helt rätt, därför tänkte jag att man kanske kan använda "fritt eget kapital" som betalkonto, att skulden läggs där. Rätt?

Fråga två: Ska alltså "fritt eget kapital" användas för både insättningar och uttag?

Tack på förhand
 Skrivet av:  Markus IP: 81.16.164.149



Svar: Eget kapital 2006-05-02 00:24
Hej!

Fritt eget kapital... Inte helt rätt.....

2090 - Fritt eget kapital - används av aktiebolag för att definiera bl.a hur mycket pengar som finns i bolaget för utdelning till aktieägarna.

Använd hellre skuldkonto 2018 för egna insättningar, och skuldkonto 2013 för egna uttag. Kolla huvudgruppen 20XX - Eget kapital -. Finns inte kontona där så kan du mycket enkelt skapa dem. Det ordnar du under REGISTERVÅRD, KONTOPLAN.

När året är slut (31/12) bör man göra en jämkning mellan insättning och uttagskontot. Man får då reda på hur mycket man har tillfört, eller tagit ut från, firman.


Du begår inget lagbrott om du skulle råka bokföra på 2090 utan att vara aktiebolag, men revisorerna skulle bli förvirrade .... och det är ju för att det skall vara enkelt att hålla reda på slantarna som man gör bokföringen, all förvirring är av ondo!

Jag rekommenderar dig STARKT att köpa en handbok i bokföring. Exvis "Bokföring" från www.blinfo.se.


Sen några noteringar om uppsarten av företaget:

Den normala gången är att du gör 2 manövrer vid uppstart av företaget:

Dels skall du bokföra en INGÅENDE BALANS på den TILLGÅNG som företaget fått. Det kan vara på företagets postgirokonto i form av kontanter, som inventarier eller som förbrukningsmaterial, eller kombination av olika tillgångskonton.

Dels så bokför du en INGÅENDE BALANS, en SKULD, på kontot för eget kapital / egen insättning. Skulden är ju företagets skuld för de "fådda" pengarna och prylarna, och är alltså exakt samma belopp!

I och med det så balanserar skulder och tillgångar ut varandra vid uppstarten av företaget.


Verifikat blir då en eller flera skuldsbevis till ägaren/ägarna och kvitton på materialet (eller kontoutdrag om det gäller tex postgirokonto).

Unibas låter dig justera ingående balans även i efterhand, vilket känns rätt skönt när man har nystartat ett företag och inte har riktigt kläm på vilka pengar som är firmans och vilka pengar som är ens egna privata....

/Lars B
/
/Nöjd UniBas-användare
 Skrivet av:  Lars Bergström IP: 217.211.243.218



Svar: Eget kapital 2006-05-02 15:44
Tackar... en bok om bokföring ska inhandlas snarast. Även om unibas gör mycket åt en så känns det nog bäst att ha bättre egna kunskaper. Bokhandeln nästa! :)
 Skrivet av:  Markus IP: 81.16.164.149




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 3 =