Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Lägga ner EF med minusresultat? 2018-10-16 19:32
Som rubben antyder, jag ska lägga ner min enskilda firma och firman har minusresultat. Jag som är totaldyslektiker på sånt här - vad innebär det, och vad gör jag nu? OCh när jag nu slutgiltigt avslutar allt kommer jag behöva betala en massa till staten då?
Hjälp en fd egen företagare...
//Daniel
 Skrivet av:  Daniel van der Blij IP: 37.205.36.182



Svar: Lägga ner EF med minusresultat? 2018-11-06 09:07
Det är inget särskilt som händer!
Du gör en sista deklaration vid årsskiftet och stämmer av att skatter, moms mm blir rätt.

Om du gjort vinst tidigare har du deklarerat det som inkomst, adderad till din ordinarie lön (om du har en vanlig anställning i botten).

Har du gjort förlust så är den redovisad som underskott av verksamhet i din självdeklaration, Om du avregistrera firman så kommer du inte att kunna kvitta det underskottet mot eventuell vinst framöver.

Det finns egentligen ingen riktigt bra anledning att avregistrera en enskild firma. Du kan bara sluta ta på dig arbete, parkera firman, och du får då behålla underskottet till någon ljus framtid när du faktiskt får ett tillfälligt firmajobb som kan ge vinst.

Om du har trassel med försäkringskassa eller A-kassa så kan det i vissa lägen finnas anledning att parkera eller avsluta den enskilda firman, men det tillhör undantagen.

Behåll försäkringsskyddet en tid framöver, om något knas skulle dyka upp.
Det kan betalas av "dig" och inte av firman.

/ Lars Bergström
/ Nöje Unibas-användare
 Skrivet av:  LArs Bergström IP: 46.162.126.27




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
5 + 9 =