Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Bokslut 2006-04-16 11:57
Som årets sista verifikation (Årets resultat) har jag tidigare använt konto 8999 (debet för vinst) och balanserat mot konto 2019 (kredit). Är det rätt konton? Ser att man även kan använda(?) 2099 som balanskonto? Hur gör Unibas-programmet - något jag bör tänka på så allt blir korrekt? Vad händer då jag avslutar 2005? Överförs all utgående balans för 2005 automatiskt till ingående balans 2006? Måste jag själv omföra 2005 års vinst från 2019 till 2010 (Eget kapital)? Måste jag som tidigare (SPCS) nettoföra Eget kapital från föregående års saldon för egna uttag, egna insättningar etc eller sköter Unibas detta? Måste jag som tidigare omboka momsskuld/momsfordran?
Känns osäkert så här första gången man bokfört med nytt program, vad som egentligen händer då man startar nytt år? Många frågor - tacksam för att få klart för mig hur det fungerar - ska precis påbörja årets deklaration. Mvh Ronny
 Skrivet av:  Ronny IP: 81.229.101.234



Svar: Bokslut 2006-04-18 08:54
Som konto för årets resultat använder UNI_BAS som standard 8999 och 2099, men det finns inget i UNI_BAS som hindrar Dig från att använda vilka konton som helst för detta ändamål.

Själva bokslutet i UNI_BAS innebär uteslutande högst 1 bokföringstransaktion. det är då årets resultat som förs över från resultaträkningen till balansräkningen mellan kontona 8999 och 2099. Har man manuellt gjort denna transaktion (eller har ett 0-resultat), sker inte denna transaktion.

Ingående balans (utgående balans föregående år) sköter sig helt automatiskt i UNI_BAS. Så fort man har passerat ett årsskifte (bokföringsår), skapas automatiskt nya perioder för det nya året och ingående balans följder då automatiskt med. Alla transaktioner som därefter görs i det gamla året, uppdaterar med automatik balanserna för det nya året. - Testa gärna detta i Testbolaget. Där har bokslut gjorts för 1999 men inte senare år. Man kan därför lägga in en transaaktion för år 2000 och då uppdateras år 2001 - 2006 automatiskt. Denna uppdatering gäller förstås bara balanskonton.

Är man osäker om vad Bokslutet innebär och hur man går tillväga, kan man alltid först göra ett "Testbokslut" i en kopia av datafilen.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.235.248.7




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
8 + 6 =