Gå till unicell.se Ladda ner gratis demo Läs om UNI_BAS-standard 


   

Import SIE fil? 2015-01-28 16:39
Hej,
min revisor har hjälpt mig med mitt bokslut, genom att utgå från en SIE fil som jag exporterat från Uni-bas. När jag försöker läsa in den nya SIE filen i Uni-bas, så lyckas jag inte. Vad kan jag göra för fel?
 Skrivet av:  Eva IP: 91.103.36.131



Svar: Import SIE fil? 2015-09-30 16:25
Det är fantastiskt att man kan importera data från ett annat system. SIE-formatet har dock en hel del brister som man måste vara medveten om.

Om du inte är helt säker på exakt vad SIE-filen innehåller, då ska du undvika att importera filen. Importerar du "skräp" till din fil - då är det svårt att få bort "skräpet". Om din revisor till exempel skickar en SIE-fil som inte bara innehåller de ändringar som han gjort, utan även innehåller alla dina gamla verifikationer. Då vet inte UNI_BAS vad som ska importeras och vad som är gammalt. Oftast är det inte så många ändringar som revisorn vill göra och då är det bättre att registrera in dessa ändringar manuellt.

Har man däremot t.ex ett lönesystem som varje månad skapar en SIE-fil för import, ja då vet man vad den filen innehåller och kan då lugnt importer den.

SIE-formatet kan bara hantera bokföringsdata. SIE-formatet kan inte hantera fakturauppgifter - varken kund- eller leverantörsfakturor. Om man då importerar bokföringsdata till ett reskontrakonto, skulle det kunna hända att bokföringen visar ett saldo medan reskontran visar något helt annat. Av den anledningen avvisas all import till bokföringskonton som är knutna till reskontran. Dessa transaktioner förs av UNI_BAS istället över till bevakningskontot.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151



Svar: Import SIE fil? 2015-09-30 08:10
Hej Eva!

Jag har précis samma problem som du. Det verkar inte som om Unibas kan importera SIE-filer.
 Skrivet av:  Olof IP: 217.194.34.111



Svar: Import SIE fil? 2015-09-30 16:32
SIE-formatet är ett format som härstammar från 80-talet. Det finns gott om begränsningar i SIE-formatet. Bara för att nämna ett exempel - man kan inte använda plustecken i verifikationstexten: "Bensin + tidning" är en förbjuden verifikationstext - fråga mig inte varför.
 Skrivet av:  UNICELL AB IP: 81.232.81.151




Skriv gärna en kommentar.   
Namn:


E-post:


Ämne:


Meddelande:


Skriv svaret i rutan (kontrollfråga för att motverka spam):
2 + 6 =